Campina grootste A-merk

20-02-2012 (08:23) - Marketing

Campina is in 2011 voor het tiende jaar op rij het A-merk met de grootste supermarktomzet in Nederland. Het zuivelmerk was goed voor 376,7 miljoen euro, exact een miljoen euro meer dan Marlboro. Het verschil met de nummer 2, Marlboro, was nog nooit zo klein. Dat blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van SymphonyIRI, het marktonderzoek– en adviesbureau uit Zaltbommel.  
 
De 100 grootste merken groeien met 2,1% en dat is minder snel dan de markt. De huismerken verkopen stegen met 5,2%. Maar dat verschil is in vele jaren niet zo klein geweest. Een opsteker dus voor de  A-merken. 
 
Prijsontwikkelingen spelen een grote rol bij de verschuivingen in de Top 100. De prijzen zijn eind 2011 beduidend hoger dan in het begin van 2011. Vooral bij koffiemerken speelt de hogere prijs een belangrijke rol. Maar dat geldt zeker niet voor alle merken. Ronald Laureijsen, Business Insights Director van SymphonyIRI Group: ‘Over de gehele meetperiode zijn de prijzen gemiddeld genomen vergelijkbaar met 2010. De prijzen in de supermarkten mogen dan in de loop van 2011 gestegen zijn, ze zijn nog steeds een stuk lager dan voor de uitbraak van de prijsoorlog in 2003, alle inflatie ten spijt.’ 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch