Conrad verdient goed aan afschaffen verzendkosten

27-12-2006 (10:48) - Marketing

Sinds 1 december heeft Conrad, winnaar van een Thuiswinkel Award 2006, de verzendkosten permanent afgeschaft. In de eerste twee weken van december heeft Conrad direct 57 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit resultaat is in scherp contrast met de populaire opvatting van vele webwinkels dat consumenten bezorgkosten aanvaardbaar vinden. Als voorwaarde voor het schrappen van de bezorgkosten moet de e-shopper bij Conrad met iDeal betalen. Het gebruik van iDeal schoot dan ook omhoog van 16,1 procent in de maand ervoor naar 46,1 procent in december. iDeal is een initiatief van samenwerkende banken waarmee in de vertrouwde internetomgeving van de eigen bank betaald kan worden. Reden voor Conrad om de bezorgkosten af te schaffen waren verschillende geluiden uit de markt en onderzoek dat uitwees dat deze kosten de grootste irritatie bij webwinkelen vormen (Ernst & Young ICT-barometer 2006). Bijna 60 procent van de ondervraagden noemde hoge verzendkosten als grootste ergernis.

Bureaus

Media

Economisch