Europa’s nieuwe generatie leiders is in opmars
27-01-2011 (09:39) - Marketing
Het wereldwijde organisatieadviesbureau Hay Group maakt vandaag de resultaten bekend van het jaarlijkse onderzoek European Best Companies for Leaders onder ruim 1800 organisaties. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de top-10 van bedrijven die uitblinkt op het gebied van leiderschapsontwikkeling in toenemende mate gericht is op samenwerking en veel aandacht heeft voor diversiteit. Deze top-10 laat tevens meer dan gemiddelde financiële prestaties zien.
Europa’s Top-10 van beste bedrijven voor leiders 2010
1. Unilever
2. Banco Santander
3. Telefonica
4. Deutsche Bank
5. HSBC Holdings
6. Repsol YPF
7. Volkswagen
8. L’Oréal
9. Danone
10. Vodafone
‘We zien dat de stijl van leidinggeven inmiddels daadwerkelijk verandert bij multinationals. Al sinds een aantal jaar levert de directieve leiderschapsstijl aan terrein in en gaat het in toenemende mate om de dialoog, overleg en tweerichtingscommunicatie, om vervolgens gezamenlijk gestelde doelen te bereiken. Ons onderzoek laat dit jaar zien dat steeds meer multinationals deze benadering niet alleen omarmen maar ook daadwerkelijk toepassen’, aldus Erin Lap, Director Leadership & Talent bij Hay Group Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat 95% van de leiders uit de top-10 werknemers betrekt bij het signaleren van nieuwe kansen versus 79% bij de gehele onderzoeksgroep.
De bedrijven uit de Europese top-10 voor leiders waarderen diversiteit binnen het personeelsbestand steeds meer en sturen hier actief op. 85% van de respondenten in de top-10 geeft aan dat zijn organisatie beschikt over een specifiek leiderschapsprogramma dat gericht is op het managen van die diversiteit. Bij de totale onderzoeksgroep ligt dat percentage lager, namelijk beneden de 70%. Leiders uit de top-10 organisaties gaan dan ook vaker (bijna twee keer zo vaak) een periode naar het buitenland zodat zij vervolgens beter in staat zijn om culturele verschillen aan den lijve te ondervinden (72 procent vergeleken met 37 procent).