Gebruik social media onderweg bijna net zo vaak als thuis
28-01-2011 (12:46) - Marketing
Onderzoek in zes Europese landen toont aan dat mobiele technologische ontwikkelingen de aard van het dagelijks onderweg zijn onder Europeanen heeft veranderd. Ook zorgen deze ontwikkelingen ervoor dat een groeiend aantal mensen onderweg reageert op commerciële boodschappen. ‘Europe on the Move’ is een onderzoek naar Europees consumentengedrag, stemmingen en gedachtepatronen tijdens de dagelijkse reis. Het is uitgevoerd in opdracht van CBS Outdoor International. De inzichten dragen bij aan het optimaliseren van strategieën voor buitenreclame.
1 op de 4 Europeanen heeft onderweg toegang tot een Smartphone en 1 op de 3 Europeanen heeft via de mobiele telefoon regelmatig toegang tot het internet. Antonio Alonso, CEO van CBS Outdoor International: "Slimme adverteerders creëren een wereld waarin mensen direct kunnen reageren op commerciële boodschappen, ook wanneer ze ‘on the move’ zijn. Buitenreclame biedt bij uitstek de mogelijkheid deze mobiele potentie aan te wenden en mensen onderweg, gedurende hun meest actieve momenten van de dag, te beïnvloeden. Het oudste medium ‘buitenreclame’ zet mensen er zo toe aan van de nieuwste technologische mogelijkheden gebruik te maken.”
Grenzen tussen onze activiteiten binnens- en buitenshuis vervagen. Reizigers winkelen, werken, socializen en doen online onderzoek, tijdens hun dagelijkse reis. Uit het rapport komt naar voren dat bijna de helft (45%) van alle reizigers onderweg multi-tasken en gebruik maken van mobiele technologie. Volgens het onderzoek zitten Europese reizigers bijna even frequent binnens- als buitenshuis op sociale mediaplatformen (Facebook 56% binnenshuis vs. 54% buitenshuis). Meer mensen Twitteren als ze on-the-move zijn, dan wanneer ze thuis zijn (5% binnenshuis, 11% onderweg). Dit toont aan dat zelfs de meest routinematige online functies, verschuiven van onze bureaus naar mobiel gebruik.
Het onderzoek laat tevens zien hoe ‘wijze van transport’ en ‘uur van de dag’ bepalend zijn voor stemmingen en gedachten onder reizigers. In bussen en treinen bijvoorbeeld, was de hoogst gerapporteerde stemming "verveeld", wat aangeeft dat reizigers onderweg sneller op zoek zullen gaan naar iets dat hun interesse en belangstelling prikkelt. Deze resultaten helpen marketeers effectievere campagnes te ontwikkelen door de integratie van buitenreclame met mobiele kanalen. Nederlanders zijn bovendien het gelukkigst: 94% geeft aan zich onderweg gelukkig te voelen, het hoogste percentage onder de zes aan het onderzoek deelnemende landen. Verder komt uit het ‘Europe on the Move’ onderzoek naar voren dat er sprake is van gemeenschappelijke gedachtepatronen gedurende het verloop van de dag; dit komt voort uit het verlangen om uit de dagelijkse realiteit te ontsnappen naar basisbehoeften als eten en tv kijken.
Europe on the Move is een uitgebreid onderzoek onder 9665 respondenten naar de dagelijkse reispatronen in zes Europese landen: het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Spanje, Nederland en de Republiek Ierland. Het onderzoek is uitgevoerd door Harris Interactive in opdracht van CBS Outdoor International, het toonaangevende outdoor mediabedrijf.