Generatie Y eist aandacht
09-02-2011 (09:16) - Marketing
Generatie Y, ook wel bekend als de millenniumgeneratie – jongens en meisjes tussen 14 en 30 jaar – doet meer en meer zijn intrede op de arbeidsmarkt. Aangezien ze een grotere groep vormen dan hun voorgangers (Generatie X), zal hun invloed op de maatschappij, de politiek en het bedrijfsleven de komende decennia groter zijn en vergelijkbaar met de invloed die de generatie van de babyboomers eerder al had. Deze nieuwe actieve generatie heeft echter het gevoel dat ze op dit moment niet serieus genomen wordt, niet alleen door de politici en de overheid maar ook door bedrijven en merken.
Nadat ze meer dan 25.000 Gen Y’ers betrokken in hun dagelijkse onderzoeksactiviteiten om contact te houden met de nieuwe consument, sloegen MTV Networks (onderdeelvan de Viacom-holding) en InSites Consulting de handenineen en schreven een managementboek over wat de Millennials echt bezig houdt. “We hopen dat we jongeren op deze manier iets kunnen teruggeven”, vertelt Mattias Behrer, coauteur en SVP van MTV North Europe. “Daarom gaat 25 procent van de royalty’s van het boek naar de Staying Alive Foundation, een wereldwijde liefdadigheidsinstelling tegen hiv en aids die jongeren meer macht wil geven.” De release van het boek op 3 februari wordt ondersteund door een nieuwe studie in 16 landen naar de emoties en behoeftes van de jonge en toekomstige generatie.
De meeste Millennials (8 op 10) over de hele wereld hebben het gevoel dat ze genoeg aandacht krijgen van hun ouders, familie en vrienden. Politici, overheden en bedrijven moeten zich echter meer bewust worden van de wensen en behoeftes van deze opkomende generatie. 61 procent van de Gen Y’ers vindt dat politici helemaal geen aandacht aan hen besteden en volgens 55 procent zou de overheid zich meer moeten concentreren op de eisen van jongeren. 1 op 3 vindt dat de privésector, en meer in het bijzonder de werkgevers, hun generatie aandachtiger moeten volgen. Maar het is niet alleen de arbeidsmarkt die te weinig interesse toont. In tegenstelling tot de populaire overtuiging dat jongeren als consumenten de belangrijkste doelgroep vormen voor bedrijven, vindt één op vier Gen Y’ers wereldwijd dat ze meer aandacht van merken verdienen. Ze vinden dat niet alleen omdat ze zelf geld uitgeven maar ook omdat ze een grote invloed hebben op de uitgaven van hun ouders.
‘Ze zijn de generatie van consumenten met de meeste macht ooit’, aldus Joeri Van den Bergh, coauteur en Gen Y-expert van InSites Consulting. ‘Voor vele ouders is het ongelooflijk belangrijk om de goedkeuring van hun tieners en twintigers te krijgen. Ze behandelen hun kinderen eerder als vrienden dan als ondergeschikten. De reden hierachter is dat het gemiddelde aantal kinderen per vrouw drastisch gedaald is, terwijl het aantal scheidingen gestegen is’, verklaart Joeri Van den Bergh. ‘Hun ouders stapten af van de traditionele disciplinaire rol als reactie op hun relatie met hun eigen ouders,’ zegt Mattias Behrer. ‘De meesten onder hen vragen de mening van hun kinderen voor ze aankoopbeslissingen maken. Deze openheid is de lijm die het gezin samenhoudt.’