Grafische zoekmachine gelanceerd

11-02-2011 (09:21) - Marketing

Tijdens de afgelopen grafische vakbeurs in Gorinchem heeft LemonLike.nl een nieuwe online dienst gelanceerd voor printbuyers en grafische dienstverleners. Door op de website www.lemonlike.nl de technische eigenschappen van een (grafische) productie aan te geven, wordt als resultaat een lijst getoond van Nederlandse producenten die de technische mogelijkheid hebben het product te maken. ‘Een unieke site’, zegt initiatiefnemer Jelger van Heerden.

Het concept van een zoekmachine is niet uniek. ‘Natuurlijk pretendeer ik niet de nieuwe Google te zijn. Maar ik heb wel de ambitie Google op grafisch gebied te verslaan’, zegt Van Heerden. “De site helpt printbuyers met het selecteren van de juiste leveranciers voor producten die niet alledaags zijn, maar helpt ook kennis te maken met leveranciers voor werk dat meer als commodity gezien wordt. Op basis van beoordelingen die per leverancier zijn te geven, helpen printbuyers elkaar op community-achtige wijze hun opdracht met vertrouwen bij een partij neer te leggen’, aldus Van Heerden.

Naast de mogelijkheid voor printbuyers te zoeken en te beoordelen, hebben dienstverleners uit de grafische industrie de mogelijkheid om op de website zelf een eigen uitgebreide profielpagina aan te maken en te onderhouden. Veranderende diensten in deze snel veranderende industrie zijn aan de orde van de dag. Door de dienstverleners de mogelijkheid te geven hun profiel up to date te houden, wordt de optimale verbinding gevormd tussen opdrachtgever en dienstverlener.

Naast de zoekmogelijkheid kan men als inkoper favorieten, aantekeningen en notities maken, beoordelingen plaatsen, contact opnemen en offertes aanvragen. Alle persoonlijke activiteiten worden netjes op datum in het profiel bijgehouden.

De website is ontstaan uit de behoefte om als inkoper snel en overzichtelijk de leveranciers te vinden en te vergelijken en te kijken of ze daadwerkelijk bij je opdracht passen. Door bedrijven zelf de mogelijkheid te geven hun informatie continu bij te werken en de inhoudelijke vrijheid hebben, zijn de zoekresultaten dan ook afhankelijk van de nauwkeurigheid van het profiel van de dienstverlener. ‘Bij ons is een toppositie niet te koop, maar te bemachtigen door een goed profiel en natuurlijk positieve beoordelingen door inkopers’, besluit Van Heerden.


 


Bureaus

Media

Economisch