Hollandse merken steeds populairder

21-11-2011 (07:52) - Marketing

Merken van eigen bodem hebben een ijzersterke positie bij de Nederlandse consument. Maar liefst driekwart van de merken in de Nederlandse ‘onmisbaarheidstop 100’  is van Nederlandse komaf. Koplopers zijn HEMA, Kruidvat en Bol.com. Dat blijkt uit recent onderzoek onder ruim 1.000 consumenten door EURIB/European Institute for Brand Management, kennisinstituut op het gebied van merkenbeleid.  

Het ‘Ik hou van Holland’-gevoel werkt dus niet alleen goed op televisie, maar ook als het gaat om merkpopulariteit. Merken die aansluiten bij de Nederlandse cultuur en deze op een eigentijdse wijze uitdragen, scoren hoog. Naast de drie genoemde toppers zijn ook Unox, Calvé, Grolsch en Douwe Egberts goede voorbeelden. 

Opmerkelijke stijger KLM liet via Facebook een vliegtuig met 4.000 Delftsblauwe tegels bestickeren. Het appelleren aan dit oer-Hollandse cultuurgoed bleek prima te werken. Ook de naamswijziging van TNT naar PostNL past in dit rijtje. De naam PostNL heeft een sterkere link met de Nederlandse cultuur.  

Naast Hollandse merken kan de Nederlandse consument ook nauwelijks meer zonder internetmerken. In de top 100 spelen merken als Bol.com, iDEAL en YouTube een toenemende rol. Deze merken maken inmiddels een vast onderdeel uit van het dagelijks leven van de Nederlandse consument. Verder weet Google haar hoge positie (6) vast te houden en ook merken als Hotmail, Windows en Microsoft stijgen qua onmisbaarheid. Dat geldt ook voor Apple, iPhone, iTunes, Twitter en Facebook, hoewel deze nog niet in de onmisbaarheidstop 100 staan. Hyves staat als één van de weinige internetmerken onder druk, waarschijnlijk door de groeiende populariteit van Facebook.    

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch