Keurmerkbureaus willen ISO 20252-keurmerk
10-04-2007 (10:43) - Marketing
Het nieuwe internationale ISO keurmerk voor marktonderzoek, ISO 20252, wordt massaal omarmd door de marktonderzoekbureaus die in de Research Keurmerkgroep (een onderdeel van de MOA) verenigd zijn. Van de 25 leden hebben de eerste 17 leden het ISO 20252-keurmerk toegekend gekregen, op basis van een toetsing door de Keurmerk Controle Commissie - de overige bureaus volgen binnenkort.De toetsing van ISO 20252 vindt plaats aan de hand van een door de MOA, in samenwerking met het NEN, ontwikkeld toetsingsdocument voor ISO 20252. Dit document zal ook gehanteerd worden door andere ISO-toetsers als zij ISO 20252 gaan toetsen.
Onder de leden van de Research Keurmerkgroep bevinden zich alle grote marktonderzoekbureaus van Nederland. Tot nu toe dienden de leden te beschikken over de algemene kwaliteitsstandaard ISO 9001 en moesten zij voldoen aan de Research Keurmerkeisen. Vanaf 2007 is het specifiek op marktonderzoek gerichte nieuwe keurmerk ISO 20252 verplicht voor de leden.