Kleine groei in sponsoruitgaven

21-02-2011 (09:35) - Marketing

Uit de benchmark die SponsorTribune ieder jaar organiseert blijkt dat de sponsoruitgaven in 2011 een lichte groei laten zien. De cijfers van de benchmark werden bij een congres van SponsorTribune bij Unilever in Rotterdam bekendgemaakt. Op basis van de benchmark verwacht SponsorTribune een groei in sponsorbudgetten met ongeveer 3 procent. Dat zou betekenen dat het totale sponsorbedrag dat in Nederland wordt uitgegeven aan sponsorfees stijgt van € 850 naar € 875 miljoen euro.

Bij een derde van de bedrijven gaan de sponsorbudgetten stijgen. Dat is duidelijk meer dan vorig jaar. Het percentage bedrijven waar sponsoruitgaven meer dan 10% gaan stijgen is zelfs verdubbeld. Blijkbaar is sponsoring de crisis ‘te boven’, en investeert men weer meer in sponsoring.

Het beeld van groei wordt ook ondersteund door het onderzoek dat het Amerikaanse onderzoeksbureau IEG begin dit jaar liet verschijnen. Daarin werd voor Europa in 2011zelfs een groei van 5,2% verwacht.

Ook wanneer we kijken naar het aangaan van nieuwe sponsorships blijkt dat er licht herstel is in de sponsoringbranche. Bijna de helft van de respondenten laat weten dat men in 2011 nieuwe sponsorships aangaat. Vorig jaar was dat slechts 30%. Het percentage ‘weet niet’ is ook een stuk kleiner. Ook bij het wel of niet verlengen van sponsorships lijkt minder onzekerheid. Wist vorig jaar nog 25% niet of men sponsorships ging verlengen, nu is dat teruggelopen naar 11%. Overigens is er wel een groter percentage sponsors dat zegt dat men niet gaat verlengen! De doelstelling ‘Minder sponsorships en meer focussen’ is het belangrijkste is een van de gevolgen van de financiële crisis, zo blijkt uit de benchmark.

Het aantonen van Return on Investement of Return on Objectives blijft het belangrijkste thema voor sponsors in 2011. Maar het thema wordt op de hielen gezeten door het gebruiken van Social Media. Ook in sponsoring dus. Sponsoring wordt nog steeds vooral ingezet voor het versterken van het imago, vergroten van de naamsbekendheid en het vergroten van de merkloyaliteit.

Bij het aangaan van sponsorships wordt vooral gekeken wat de mogelijkheden voor activatie zijn. Opvallende conclusie uit de benchmark is verder dat sponsors zeggen bijna de helft van de voorstellen die zij krijgen om te sponsoren zelden matchen met de wensen van de sponsor.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch