Man doet weinig in huis
02-11-2010 (08:19) - Marketing
Het overgrote deel van de huishoudelijke taken wordt nog steeds door de vrouw gedaan. Maar slechts 16% van de vrouwen is daar ontevreden over. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Het Fijne van Vrouwen’ dat in opdracht van Sanoma Uitgevers is uitgevoerd door onderzoeksbureau TNS Nipo.
Zorgzaam – zo ziet de Nederlandse vrouw zichzelf vooral. Die eigenschap past het meest bij mij, zegt 50%, gevolgd door betrouwbaar (49%) en eerlijk (47%). In vergelijking met 2005 - in 2000 en 2005 is het onderzoek ook gehouden - is ze minder spontaan en sociaal geworden en juist meer zorgzaam en betrouwbaar. De Nederlandse vrouw legt de focus nu meer op haar eigen omgeving in plaats van op de buitenwereld.
Wat het huishouden betreft is er weinig of niets veranderd. Dat wordt nog altijd vooral door de vrouw gedaan. Taken die zij meestal of altijd doet zijn: boodschappen doen, koken, wassen, strijken, opruimen, schoonmaken, kinderen en huisdieren verzorgen. En wat nog het meest opmerkelijk is; vrijwel alle taken worden nog net zo vaak door haar gedaan als in 2005. Dit geldt voor alle vrouwen, ook voor hoger opgeleide en de fulltime werkende vrouwen.
En wat doen de mannen dan? Net als in 2005: vuilnis buiten zetten, kleine huishoudelijke klussen, vaatwasser uitruimen, de financiën en de tuin. Meer niet, meestal. Maar zijn vrouwen daar ontevreden over? Nee, eigenlijk niet. En ook dit geldt voor alle vrouwen. Het kan wel beter, maar slechts 16% geeft aan er echt niet tevreden over te zijn.
In het onderzoek ‘Het Fijne van Vrouwen’ wordt de Nederlandse vrouw breed in kaart gebracht. Hoe ziet ze zichzelf, hoe zou ze willen zijn? Wat vindt ze onmisbaar in het leven, waar geniet ze van? Welke rollen vervult ze, wat is haar levensstijl? En wat zijn haar behoeftes op het gebied van uiterlijke verzorging, mode, woninginrichting, reizen, gezondheid en food? De resultaten van het onderzoek zijn vergelijkbaar met resultaten van onderzoeken uit 2005 en 2000.
Het - online - onderzoek werd uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van Sanoma Uitgevers onder 1.332 vrouwen en 574 mannen tussen 18 en 65 jaar (representatief voor gemiddeld Nederland). Een deel van de resultaten van het onderzoek ‘Het Fijne van Vrouwen’ is beschikbaar in de vorm van een presentatie.