Meer dan de helft bekijkt deals op kortingsites
14-12-2011 (08:48) - Marketing
Ruim de helft (56%) van de Nederlanders bekijkt weleens deals van kortingssites. Groupon en Marktplaats Aanbieding zijn veruit de grootste. Veertig procent van de Nederlanders bekijkt weleens deals van Groupon en 38 procent van Marktplaats Aanbieding. Vanvoordeel (22%), iBood (16%), Groupdeal (15%) en Sweet deal (8%) volgen op ruime afstand. Ruim twee op de vijf Nederlanders (45%) heeft weleens iets gekocht via een kortingssite. Bijna één op de tien Nederlanders koopt minstens één keer per maand iets via een kortingssite. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder 1.035 consumenten van 18 t/m 65 jaar, dat door Noviodata in opdracht van mediabureau Stroom is uitgevoerd.
Bijna vier op de vijf Nederlanders zegt dat de verslechterde economische situatie hun koopgedrag beïnvloedt. Zo is ruim de helft (52%) beter op kortingen gaan letten en oriënteert een derde zich uitgebreider op de aankopen voordat men die doet. Ook voor het internet is hierbij een rol weggelegd: een kwart van de Nederlanders maakt meer gebruik van het internet om zichzelf van de laagste prijs te verzekeren.
Gebruikers van kortingssites zijn dan ook over het algemeen blij met het bestaan van dergelijke sites aangezien het leven al duur genoeg is (88%). Bovendien vindt men dat deze sites kortingen bieden die zij ergens anders niet zouden krijgen (69%). Vooral vrijetijdsproducten zijn populair gevolgd door kleding/schoenen en entertainmentproducten. De Nederlander houdt zich bij aankoop overigens graag voor de gek want 71 procent van de gebruikers denkt dat deze websites de kortingen hoger doen voorkomen dan dat ze daadwerkelijk zijn.