Meest begeerde merken niet duur

21-02-2011 (09:33) - Marketing

Uit onderzoek van NIBAA Institute Utrecht is gebleken dat merken die de consument het liefst wil hebben, merken zijn die simpel en scherp zijn gepositioneerd in het brein van de  consument. Verder is gebleken dat het helemaal niet altijd dure merken hoeven te zijn, die het meest worden begeerd.

Schoonmaakmerken, toiletpapier of handdoekmerken: het maakt de consument niet uit. Als deze maar eenvoudig en duidelijk gepresenteerd worden zodat men begrijpt wat er wordt aangeboden. Belangrijk hierbij is dat de consument een duidelijke persoonlijkheid in een merk herkent. Uiteindelijk dient er natuurlijk wel gewoon voldaan te worden aan de kwaliteit die men ervan verwacht. Het zal dan ook niet verrassen dat merken als de iPhone, Rolls Royce en Nike hoog op de wenslijstjes staan.

Dit komt echter meer voort uit een ‘easy to use’ en ‘simplicity’ concept, dan uit het feit dat deze producten duur en exclusief zijn. Reden te meer voor marketeers om zich nog eens goed achter de oren te krabben, stelt Robert Huiskamp, managing director bij het onderzoeksinstituut. NIBAA heeft van eind 2009 tot begin 2011 diverse merkonderzoeken en -publicaties vergeleken en geanalyseerd en geconcludeerd dat ‘desire’ en ‘prijs’ minder met elkaar te maken hebben dan tot nu toe werd aangenomen.

Voor meer informatie over het onderzoek: www.nibaa.nl
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch