Muzieksmaak van vrienden onbelangrijk
18-10-2011 (08:53) - Marketing
Terwijl vrienden in het dagelijks leven veel invloed hebben op keuzes die we maken, interesses die we hebben en meningen die we vormen, blijkt uit onderzoek van Bose dat Nederlanders het onbelangrijk vinden of vrienden dezelfde muzieksmaak hebben. Maar liefst 66,2 procent van de respondenten (519) uit het onderzoek geeft aan dit ‘niet belangrijk’ tot ‘helemaal niet belangrijk’ te vinden. Slechts 10 procent van de respondenten geeft aan het belangrijk te vinden dat vrienden van dezelfde muziek houden.
Bose deed onderzoek naar de manier waarop Nederlanders met muziek bezig zijn, hoe ze naar muziek luisteren en met wie ze dit doen. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat muziek voor Nederlanders heel belangrijk is. Slechts 0,4 procent van de ondervraagden geeft aan nooit naar muziek te luisteren en deze mensen vallen in de levenscategorie 60 jaar en ouder.
Een saillant detail is dat meer dan de helft van de vrouwen graag naar muziek luistert als zij aan het schoonmaken zijn. Mannen luisteren het liefst naar muziek achter de computer en als zij onderweg zijn. Voor zowel mannen als vrouwen geldt dat, als zij op zoek zijn naar nieuwe muziek, ze nauwelijks hun online netwerk (zoals Twitter en Facebook) raadplegen. 57 procent van de ondervraagden geeft aan geen gebruik te maken van hun online netwerk in hun zoektocht naar nieuwe muziek.
Op dit moment luisteren Nederlanders het meest naar muziek via een home cinema-systeem, gevolgd door een laptop of computer en de autoradio.