Nederlander eet, drinkt en internet

18-11-2011 (00:00) - Marketing

Negen van de tien Nederlanders zijn in hun vrije tijd dagelijks op internet te vinden. Met 3 uur en 6 minuten stijgt niet alleen het gemiddelde internetgebruik in 2011 met 24 minuten per dag, veel gebruikers hebben ook steeds meer profijt van het internet. Jongeren en hoogopgeleiden profiteren meer van internet dan ouderen en laagopgeleiden. Hierdoor dreigt een onzichtbare maar gevaarlijke digitale kloof tussen bevolkingsgroepen.  

Dit blijkt uit het Trendrapport ‘Computer- en Internetgebruik 2011’ van de Universiteit Twente in opdracht van Digivaardig & Digibewust. De onderzoekers, prof. Dr. Jan van Dijk en Dr. Ing. Alexander van Deursen zien internet uitgroeien tot ‘een eerste levensbehoefte vergelijkbaar met eten en drinken’, maar waarschuwen voor een gebruikerskloof tussen hoog- en laagopgeleiden. De uitkomsten van het onderzoek worden vandaag, tijdens het ECP-EPN Jaarcongres in Scheveningen gepresenteerd. 

In 91% van de Nederlandse huishoudens is, volgens het onderzoek van de Universiteit Twente, minimaal één PC of laptop met internetaansluiting te vinden. Daarmee neemt Nederland, achter IJsland, de 2e positie op de Europese ranglijst in. De trend om internet dagelijks en steeds langer te gebruiken zet ook in 2011 door. 84% van de gebruikers is iedere dag vanuit huis online, 14% wekelijks. De verschillen tussen mannen en vrouwen zijn nagenoeg verdwenen. Studenten zijn met 3 uur en 54 minuten per dag op internet koploper, gevolgd door arbeidsongeschikten en werklozen die vooral veel ‘tijdrovende internettoepassingen’ gebruiken zoals het spelen van online games, chatten of het kijken naar online video’s op Youtube. Sociale media zoals Hyves, Twitter, Linkedin en Facebook worden steeds populairder. Vooral vrouwen maken hier veel gebruik van. 59% van de generatie van 16 tot 35 gebruikt sociale media zelfs dagelijks.

Prof. Jan van Dijk: ‘De cijfers laten zien dat het gebruik van internet structureel onderdeel uitmaakt van het dagelijkse levenspatroon van de meeste Nederlanders. Sexe, leeftijd of opleiding maken daarbij geen verschil meer. Surfen op internet is een levensbehoefte geworden net zoals je iedere dag eet en drinkt. We gebruiken internet vooral nog als informatiebron, maar het medium wordt in toenemende mate gebruikt voor vermaak, interactieve communicatie en online transacties. Sociale media zijn aan een opmerkelijke opmars bezig.’ 

Dat minder dan 10% van de bevolking internet niet gebruikt betekent niet gelijk dat in Nederland digitaal analfabetisme snel tot het verleden behoort. Prof. Van Dijk: ‘Behalve de harde kern niet-gebruikers is er een groep van 20 tot 25% die internet slechts sporadisch gebruikt bijvoorbeeld om de e-mail te checken of om de treintijden op te zoeken. Omdat de samenleving in hoog tempo digitaliseert dreigen deze mensen af te haken en straks verstoken te blijven van relevante (overheids)informatie, voordelen en ontwikkelmogelijkheden.’  


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch