Nederlander koopt veel met kerst, maar kritisch

14-12-2006 (10:57) - Marketing

Nederlanders geven dit jaar weer meer aan kerst uit dan vorig jaar. Toch is de Nederlander een kritische kerstshopper en geeft hij niet zomaar zijn geld uit; een kwart van de Nederlanders is praktisch ingesteld bij het winkelen. Dit winkeltype heeft een modaal inkomen en een laag bestedingsgedrag, aankopen worden snel en efficiënt gedaan en voor de gezelligheid rondsnuffelen in een winkel, is er niet bij. Slechts 12 procent van de Nederlanders behoort tot het type ‘luxekoper’. Dit winkeltype geeft graag zijn geld uit aan de nieuwste snufjes. Relatief vaak koopt deze consument via internet en de creditcard is een vaak gebruikt betaalmiddel. Dit blijkt uit een onderzoek van doelgroepspecialist Cendris naar de verschillende winkeltypes in Nederland op basis van 1,9 miljoen Nederlandse huishoudens. Nederlanders zijn in te delen in zes verschillende winkeltypes; de praktische consument (25 procent), de kwantiteitskoper (20 procent), de budgetgebonden besteder (17 procent), de ‘big-spender’ (15 procent), de trendgevoelige YUP (12 procent), en de luxe koper (12 procent).

Bureaus

Media

Economisch