Onderzoek naar WK-campagnes digitale tv

14-09-2010 (09:48) - Marketing

Hoewel de reclamecampagnes voor digitale televisie rondom het WK Voetbal van afgelopen zomer wel degelijk geleid hebben tot meer verkochte televisies is de verkoop van abonnementen voor digitale televisie achtergebleven. Dit laatste blijkt uit de resultaten van de Marktmonitor internet & digitale tv van baZoeKa over het tweede kwartaal van dit jaar. In vergelijking met het eerste kwartaal oriënteerden aanzienlijk meer mensen zich in de genoemde periode actief op de mogelijkheden van een abonnement voor digitale televisie. Opvallend is dat in het tweede kwartaal de bereidheid om daadwerkelijk van abonnement te switchen juist afnam.

De bekende elektronicamerken hebben in de periode voorafgaand het WK Voetbal massaal reclamecampagnes ingezet om de consument te overtuigen een nieuwe LCD-televisie aan te schaffen, het liefst met HD-kwaliteit. En met succes, er werden voorafgaande en tijdens het WK meer televisies verkocht. Dit betekent niet dat de consument nu ook daadwerkelijk televisie in digitale kwaliteit kan kijken. De Marktmonitor internet & digitale tv van baZoeKa wijst namelijk uit dat in het tweede kwartaal wel meer mensen zich hebben georiënteerd op de abonnementmogelijkheden voor digitale televisie (gestegen van 13 procent in het eerste kwartaal naar 24 procent in het tweede kwartaal), maar dat de daadwerkelijke bereidheid om van abonnement te switchen juist aanzienlijk is gedaald.
 


Bureaus

Media

Economisch