Onderzoek PostNL naar Sociale functie winkel in de buurt
01-11-2011 (08:21) - Marketing
Ondanks de stijgende populariteit van internetshoppen vindt 98% van de Nederlanders het bestaan van winkels in de nabije woonomgeving nog steeds belangrijk. Bijna iedereen bezoekt minstens één keer per week een winkel in de buurt. Een kwart komt er zelfs dagelijks. Het feit dat de winkel dichtbij is wordt als voornaamste reden voor het aantal bezoeken aangeduid (56%).
PostNL deed onderzoek naar de sociale functie van een winkel in de buurt in aanloop naar de opening van het 2.600ste Postkantoor. Het postbedrijf, met het grootste retailnetwerk van Nederland, laat hiermee zien dat mensen letterlijk om de hoek nog steeds persoonlijk geholpen worden. Voor bijna een kwart van de respondenten is het sociale contact de belangrijkste reden om de winkel om de hoek te blijven bezoeken.
Vooral voor het doen van dagelijkse boodschappen, geeft de Nederlander nog altijd de voorkeur aan het bezoeken van de supermarkt of de speciaalzaak. Het bekijken van het assortiment (62%), evenals de spullen kunnen aanraken (55%) en de sfeer (22%) zijn hierbij ook bepalend.