Onderzoek PostNL naar Sociale functie winkel in de buurt
 



01-11-2011 (08:21) - Marketing

Ondanks de stijgende populariteit van internetshoppen vindt 98% van de Nederlanders het bestaan van winkels in de nabije woonomgeving nog steeds belangrijk. Bijna iedereen bezoekt minstens één keer per week een winkel in de buurt. Een kwart komt er zelfs dagelijks. Het feit dat de winkel dichtbij is wordt als voornaamste reden voor het aantal bezoeken aangeduid (56%).

PostNL deed onderzoek naar de sociale functie van een winkel in de buurt in aanloop naar de opening van het 2.600ste Postkantoor. Het postbedrijf, met het grootste retailnetwerk van Nederland, laat hiermee zien dat mensen letterlijk om de hoek nog steeds persoonlijk geholpen worden. Voor bijna een kwart van de respondenten is het sociale contact de belangrijkste reden om de winkel om de hoek te blijven bezoeken.

Vooral voor het doen van dagelijkse boodschappen, geeft de Nederlander nog altijd de voorkeur aan het bezoeken van de supermarkt of de speciaalzaak. Het bekijken van het assortiment (62%), evenals de spullen kunnen aanraken (55%) en de sfeer (22%) zijn hierbij ook bepalend.

Het onderzoek naar de maatschappelijke en sociale relevantie van de winkel in de buurt is uitgevoerd door ISIZ en Stadspeil door middel van een representatieve steekproef onder 1.298 respondenten, met een verdeling man/vrouw van 50/50.
 
De helft van de Nederlanders heeft bepaalde ergernissen als het om de winkel in de buurt gaat. Zo vindt een meerderheid van de bevolking dat de dichtstbijzijnde winkels ruimere openingstijden moeten hanteren. De meest gehoorde klacht is de lange wachttijden. Mannen en bewoners van de drie grootste steden, evenals inwoners uit het oosten van het land ergeren zich hier het meest aan. Over het algemeen staat de Nederlander echter positief tegenover de winkel om de hoek. Bijna de helft (49%) heeft niets te klagen.
 
Inwoners van de drie grootste steden, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag bezoeken winkels in de nabije omgeving het vaakst (36% dagelijks) en hechten er het meest belang aan. Bewoners van de drie zuidelijkste provincies (Zeeland, Brabant en Limburg) leggen het minst vaak bezoeken aan de winkel in de buurt af (17% dagelijks).
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch