Onontdekt werk Van der Elsken duikt op
04-11-2011 (08:46) - Marketing
Midden in de Summer of Love van 1967 heeft Ed van der Elsken de tijdgeest van hoop en liefde meesterlijk gevangen met zijn iconische en wereldberoemde foto ‘Beethovenstraat 1967’. Van der Elsken zag op een zonnige dag drie jonge vrouwen de Beethovenstraat oversteken. Hij aarzelde niet en maakte onderstaande foto (rechts) die voor velen het beeld van Amsterdam in de sixties bepaalde.
Het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam heeft deze week in zijn archieven drie nieuwe foto’s gevonden, die Van der Elsken schoot vlak nadat hij de wereldberoemde foto maakte. Voor filmmaker Bahram Sadeghi is de wereldberoemde foto uitgangspunt voor de documentaire over zijn zoektocht naar de drie vrouwen en de ‘geest’ van de sixties.
De gezichten van de drie jonge vrouwen zijn duidelijk te herkennen. Wat ook opvalt is hun bijzonder fraaie, couture-achtige, kleding - terwijl zeker is dat het geen modellen zijn. Ze lopen ontspannen door de Beethovenstraat en weten nog niet dat zij deze dag fotogeschiedenis zullen schrijven.
Volgens Martijn van den Broek, Hoofd Collecties van het Nederlands Fotomuseum, geeft de ontdekking meer informatie over de werkwijze van Van der Elsken: ‘Aan de hand van de randnummers op de dia's hebben wij de volgorde kunnen bepalen. Ed van der Elsken maakte eerst de beroemde foto waarbij hij de meisjes waarschijnlijk iets toe riep. Dat deed hij wel vaker. Daarna maakte hij nog drie opnames terwijl ze op hem af komen lopen.’
Eén van die foto’s werd ooit in het boekje Hallo! Een nieuwe Van der Elsken gepubliceerd Hierin staat naast de (aangesneden) bekende foto, nog een andere foto van de meisjes, recht van voren genomen. De tekst van de fotograaf zelf: ‘Tofachtige, prachtige winkelmeisjes of kantoormeisjes ofzo, in hun lunchpauze. In de Beethovenstraat of all places, in Amsterdam.’ De chique Beethovenstraat was (‘of all places’) bepaald niet de biotoop van Nederlands bekendste straatfotograaf, die meer in het centrum van de hoofdstad thuis was. Maar de dia van die tweede foto had het museum nog niet teruggevonden. Tot nu. Van de andere gevonden foto’s was het bestaan onbekend aangezien ze niet gepubliceerd waren.
