PIM-onderzoek: marketeers op zoek naar richting en inspiratie

13-04-2020 (15:08) - Marketing

Een onderzoek onder marketingprofessionals, door Platform Innovatie in Marketing (PIM), toont aan dat er door de coronacrisis extra behoefte is aan inspiratie en houvast. De crisis is voor iedereen onverwacht en de meerderheid geeft aan dat omzet en afzet onder druk komen te staan.
 
Daarnaast laat het onderzoek zien dat deze crisis van elke marketingprofessional een andere aanpak vraagt. Dit is volledig afhankelijk van de product-marktcombinatie. Iedereen vraagt zich af; wat nu, hoe ga ik hiermee om? Op korte termijn zoeken de marketeers vooral naar inspiratie voor geschikte en gepaste (crisis)marketingcommunicatie. Op de lange termijn speelt de strategische vraag: hoe verandert dit het marketinglandschap?
 

Vier open vragen

PIM stuurde vier open vragen naar haar leden. Het doel was om te bepalen of de PIM-activiteiten nog aansluiten bij de nieuwe realiteit en op welke manier PIM de marketingcommunity kan ondersteunen. 'Binnen no-time waren er 90 antwoorden binnen van marketeers die de moeite namen om deze open vragen uitgebreid en openhartig te beantwoorden. Die openheid zie je normaal minder, aldus PIM. 'Blijkbaar is de marketeer ook solidair naar zijn vakgenoten en vinden ze het belangrijk inzichten te verzamelen en te delen met hun netwerk. Het duidt erop dat mensen niet alleen kennis zoeken, maar ook hun verhaal kwijt willen. Iedereen maakt iets mee dat nieuw en ongekend is. Er is een duidelijke menselijke behoefte om dat te delen’ aldus PIM-bestuurslid Aljan de Boer.
 
De respondenten bestaan voor 50% uit marketeers in dienstverband en 50% uit zelfstandigen en ondernemers. Toch is er een duidelijke lijn te vinden in de antwoorden.
 

Wel of niet reageren op korte en lange termijn?

In de antwoorden zien we een aantal zaken die voor een groot deel van zakelijk Nederland gelden: voor een enkeling neemt het werk toe, voor de meesten neemt het werk af. Werken vanuit huis is wennen, maar de routine komt er langzaam in. Daarnaast zijn er enkele specifieke marketingvraagstukken die de respondenten bezighouden:

Korte termijn: Marketeers denken na over de vraag hoe zij vandaag hun marketing-communicatie in moeten zetten. Welke boodschap via welke kanalen? Kansen en valkuilen liggen dicht bij elkaar. Wel of niet inhaken op de gevolgen van de coronacrisis en hoe dan? Hoe kun je dat authentiek en genuanceerd doen? Wat heeft nu waarde voor de doelgroep en hoe past zulke 'crisiscommunicatie' nu en straks in de strategie en propositie? Moet je nu pas op de plaats maken of juist anticyclisch investeren in marketing? Wanneer is dat verstandig? En hoe doe je dat dan?
Lange termijn: Wat betekent de nieuwe realiteit voor de toekomst? Respondenten benaderen deze vraag op verschillende manieren: er zijn organisaties en marketeers die de situatie gebruiken om kritisch naar hun langetermijnstrategie te kijken. Hoe verandert de klant? Moeten we op zoek naar nieuwe verdienmodellen? Hoe transformeren we juist en tijdig?
 

Korte termijn voorop

 
Aljan: ‘Wij hebben dit onderzoek vooral gedaan om te checken hoe de vlag erbij hangt bij onze leden en om te zien hoe we kunnen aansluiten met onze diensten. Respondenten geven aan dat ze willen horen 'hoe andere marketeers met deze thema's omgaan’. Daar zullen we dan ook gehoor aan geven met onze sessies. Verder valt het ons als bestuur op dat er nu, drie weken in intelligente lock-down, nog erg naar de korte termijn gekeken wordt. Wij snappen dit, maar willen er ook voor zorgen dat deze schrikreactie in balans gebracht wordt met strategisch denken over de lange termijn.’
 
Dit inzicht gebruikt PIM ook om haar activiteiten op korte termijn aan te passen. De eerstvolgende sessie op 15 april is hier qua format en inhoud een voorbeeld van. Mark Greeven, professor innovatie en strategie aan de IMD Business School, deelt actuele best practices van het Chinese bedrijfsleven in deze crisis. In online break-out sessies gaan deelnemers met elkaar in gesprek hoe zij deze kennis in hun eigen situatie kunnen toepassen. 'Op deze manier komen we tegemoet aan de actuele informatiebehoefte van onze leden' aldus Aljan. Een aantal bestuursleden is ook bezig met een ‘1,5m economie’ sessie in mei, om de juiste richting en inspiratie te geven. We hopen zo een waardevolle bijdrage te blijven leveren aan het veranderende marketinglandschap.'
 
 

Bureaus

Media

Economisch