Postkantoor komt ‘dichterbij’
02-11-2011 (09:10) - Marketing
Denk je aan een winkel in de buurt dan is de kans groot dat het een Postkantoor betreft. In de aanloop naar de opening van haar 2600ste Postkantoor, op 3 november, is PostNL een campagne gestart om het ‘dichterbij’ gevoel te onderstrepen. Met het grootste retailnetwerk van Nederland, laat zij zien dat mensen letterlijk om de hoek nog steeds persoonlijk geholpen worden. Daarnaast is het Postkantoor ook een plek met een sociale functie en wordt met de aankomende opening aangetoond dat het Postkantoor niet alleen dichtbij, maar zelfs dichterbij is. Om dit bij de media en de consument kenbaar te maken is ervoor gekozen om het woord ‘dichterbij’ met een online activatie- en PR campagne onder de aandacht te brengen.
Voor de PR campagne is een onderzoek gedaan naar de rol van de winkel in de buurt anno 2011. Een socioloog is gevraagd commentaar te geven op de onderzoeksresultaten en de sociale functie van een winkel in de nabije woonomgeving. In interviews met de directeur van PostNL Retail en Consumentenmarkt is ingegaan op de onderzoeksresultaten en de opening van het 2.600ste Postkantoor. Met een guerrilla zijn wegwijsborden en voetstappen op verschillende opvallende locaties in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Scheveningen, Zaanse Schans en Broek in Waterland geplaatst.
Ook is een speciale site ontwikkeld met een interactiemechanisme. Op de website www.postNL.nl/2600 wordt op de eigen buurt ingezoomd. Consumenten voeren hun postcode in en zien direct hoe dicht zij bij een Postkantoor wonen. De kortste route wordt aan de hand van voetstappen op het scherm uitgestippeld. Op deze wijze wil PostNL de klant bewuster maken van het gegeven dat het Postkantoor nu dichterbij dan ooit is.