Skippable pre-roll ads op Google
18-02-2011 (09:21) - Marketing
Google introduceert skippable pre-roll advertenties nu ook voor YouTube Nederland. Met dit advertentieformat beslist de kijker van online video’s zelf of hij de pre-roll advertenties, reclame voorafgaand aan een YouTube-video, wil bekijken. YouTube is het eerste videoplatform in Nederland dat skippable pre-roll advertenties aanbiedt.
Bij dit cost-per-view-model betaalt de adverteerder pas als een YouTube-gebruiker de hele pre-roll bekijkt en niet op basis van een impressie. YouTube-kijkers kunnen na vijf seconden besluiten een video over te slaan. Sony Ericcson is de eerste adverteerder die skippable pre-roll advertenties inzet. Zij doen dit voor de First10 campagne ter introductie van de deze week aangekondigde Playstation gecertificeerde Xperia PLAY. De lancering van skippable pre-rolls met Sony Ericcson is in samenwerking met het mediabureau MEC gerealiseerd.
Skippable pre-roll is het eerste model uit YouTube’s nieuwe TrueView Video advertentiemogelijkheden in Nederland. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is het succes al bewezen, wat heeft geresulteerd in 20 tot 70 procent betere View Through Rate (VTR).
Mascha Driessen, Head of YouTube & Display advertising in Nederland: ‘Wij zijn constant bezig het optimale en relevante resultaat te behalen voor onze adverteerders, waarbij tegelijkertijd de gebruiker centraal staat. YouTube-gebruikers hebben met TrueView de keuze en controle over de advertenties die ze willen zien en dat betekent dat ze meer betrokken zijn bij de advertentie. Adverteerders betalen alleen als de kijker de volledige advertentie heeft gezien en krijgen zo hun merk en boodschap beter onder de aandacht. Dit komt erop neer dat, in plaats van af te rekenen op basis van impressies, de adverteerder nu alleen betaalt voor een hoog kwalitatieve impressie, Cost per View (CPV).’