Spotify kleurt Barbie-roze
De Barbiefilm is ondertussen een wereldwijde hype. TikTok, Instagram, Facebook en Youtube zijn overspoeld met campagnes, foto's en video's sinds het uitkomen van de barbiefilm en het einde is nog niet in zicht.
Ook Spotify kijkt precies een week na de première in Nederland naar de impact van de film op het muziekstreamingplatform. Inmiddels zijn er door Spotify-gebruikers al meer dan 620.000 afspeellijsten van Barbie samengesteld. Spotify vernieuwde de exclusieve Barbie Official Playlist met nieuwe nummers. Bovendien vinden Spotify-gebruikers op mobiele apparaten een speciaal easter egg wanneer ze de officiële afspeellijst beluisteren. Daarbij verandert de groene voortgangsbalk in Barbie-roze. Ook zijn er filmbeelden toegevoegd aan geselecteerde nummers via Spotify Canvas, voor een complete fan-ervaring.
De cijfers op een rijtje
De data laat flinke pieken zien in de streams. Na de première van Barbie op woensdag 19 juli steeg het aantal streams van nummers met een Barbie-thema tijdens het openingsweekend wereldwijd onder Spotify-gebruikers:
- Wereldwijde streams van Spotify’s Barbie Official Playlist stegen met bijna 1.560%
- Wereldwijde streams van “Spice Up Your Life” van de Spice Girls stegen met meer dan 150%.
- Wereldwijde streams van “WATATI (feat. Aldo Ranks) [From Barbie The Album]” van KAROL G en Aldo Ranks stegen met meer dan 120%.
- Wereldwijde streams van “Barbie World (with Aqua) [From Barbie The Album]” van Nicki Minaj, Ice Spice, en Aqua stegen met bijna 100%.
- Barbie The Album was de nummer 1 meest gestreamde nieuwe album wereldwijd op Spotify van 21 juli - 23 juli, met “I’m Just Ken” van Ryan Gosling (#8) en “Man I Am” van Sam Smith (#10) allebei in de top tien Top Songs Debut Global chart van afgelopen weekend.