TNT favoriete koerier
14-10-2010 (09:05) - Marketing
Respondenten die zich online oriënteren naar een koeriersdienst om een pakje naar het buitenland te versturen, wijzen TNT aan als favoriete partij. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in september uitvoerde. TNT voert de ranglijst aan met twee verschillende websites, die samen bijna de helft van de totale voorkeur krijgen. Tijdens het onderzoek gaven de respondenten in totaal 203 individuele beoordelingen over 63 verschillende websites.
De winnaar van het online onderzoek staat met TNT.com en TNTpost.nl bovenaan in de door WUA! opgestelde ranglijst. Op het thema Vindbaarheid scoren beide niet optimaal, met respectievelijk 47,5% en 32,5% van de respondenten die de website weet te vinden. Wel worden de websites vaak als eerste gevonden tijdens de oriëntatie. De websites maken vervolgens uitzonderlijk veel indruk op de bezoekers. Op ieder beoordeeld thema staan beide in de top 3, waarbij vooral TNTpost.nl opvalt met maar liefst zeven eerste plaatsen. Uiteindelijk wordt TNT.com door 27,5% van de respondenten als favoriet aangewezen, tegen 20% voor TNTpost.nl.
DHL.nl eindigt op de derde plaats in de ranglijst, na door 47,5% van de respondenten gevonden te worden. Ook DHL scoort goed op alle door WUA! onderzochte thema’s, en staat wat Informatiewaarde betreft zelfs op de eerste plaats. 15% van de respondenten zou op basis van de online oriëntatie voor DHL kiezen, waarbij de schematische weergave van verzendopties en prijzen als voornaamste reden wordt genoemd.
De vierde plaats in de ranglijst is voor FedEx.com, dat ook vaak de vierde website is die de respondenten bezoeken. FedEx scoort een eerste plaats op het thema Vertrouwen en scoort verder vooral goed op Eerste Indruk en Gebruiksvriendelijkheid. Deze waarderingen leiden ertoe dat 12,5% van de respondenten het pakketje via FedEx zou willen versturen.