Unilever stopt met microplastics in producten
31-12-2012 (08:59) - Marketing
Vlak voor het weekend heeft Unilever een commitment afgegeven, dat het concern wereldwijd stopt met het toevoegen van micro beads aan verzorgingsproducten. Daarmee reageert het concern op een twitteractie.
Nog geen maand nadat een meerderheid van de Tweede Kamer heeft ingestemd met de motie van PvdA Kamerlid Manon Fokke, waarin zij de regering verzoekt met de cosmetica-industrie in gesprek te gaan over het vermijden van het gebruik van microplastics in cosmetica, zijn de eerste resultaten geboekt. Ook de twittercampagne van donderdag 20 december 2012 heeft bijgedragen aan het resultaat. Hierbij vroegen 21 NGO’s uit de hele wereld om exact 17.00 uur Nederlandse tijd aan Unilever om te stoppen met het toevoegen van microplastics aan verzorgingsproducten en wasmiddelen. Dat gebeurde onder aanvoering van de Nederlandse Plastic Soup Foundation.
De actie richtte zich specifiek op Unilever, omdat de omzet van dit concern in het derde kwartaal van 2012 met 5,9% groeide door - met name - de export van verzorgingsproducten naar opkomende landen als China, Indonesië en Brazilië.