Wat is een social footprint waard?
16-09-2014 (01:51) - Marketing
KPN en Mindshare hebben gezamenlijk een maatwerk systeem ontwikkeld dat de financiële waarde van online verhalen en gesprekken kan bepalen.
Is de social footprint rondom een merk in euro’s uit te drukken? Beschikbare social monitoring tools tonen vaak cijfers, zoals google rankings, retweets, likes en soms een advertentiewaarde van een artikel op een nieuwssite. De situatie is echter nog niet optimaal. Daarom ontwikkelden KPN en Mindshare een maatwerk systeem, dat de financiële waarde van online verhalen en gesprekken kan bepalen.
KPN en Mindshare investeerden en ontwikkelden dit nieuwe systeem om een beter beeld te krijgen van de invloed van gesprekken op het merk. Het maakt onderdeel uit van een van de speerpunten van het bedrijf: klanten online nog sneller en beter helpen en van informatie voorzien. De tool meet het gehele (openbare) digitale universum, van tweet tot blogpost en van forumreactie tot online advertorial. Hierin wordt per bericht een waarde toegekend, die gebaseerd is op de waarde die deze zou vertegenwoordigen als er op dezelfde plaats een advertorial zou staan.
Sebastiaan van Rijnsoever, Directeur KPN Social, licht toe: ‘Dit systeem biedt ons een overzichtelijke meetlat waarlangs we de impact van online verhalen rondom het KPN-merk en de KPN-diensten kunnen leggen. Het helpt bij het vinden van de optimale balans tussen de verschillende earned, owned en paid mediastromen en geeft handvatten voor verdere optimalisatie in de toekomst. Ook kwalificeren we de communicatiewaarde. Dit doen we door de mediawaarde te vermenigvuldigen met een impactfactor. De impactfactor wordt per bericht bepaald, door een aantal onderliggende factoren zoals hoe lang een bericht zichtbaar is, bronexpertise, websiterelevantie en toonzetting van de berichtgeving. In onze ogen is dat waar het écht om gaat. Want advertentiewaarde is slechts een indicatie in een geldbedrag. Het gaat vooral om de verhaalwaarde. De impact daarvan op je merk en hoe je door een beter inzicht in die verhalen een beter gesprek kunt voeren met je klanten, je fans en je stakeholders.’