We zijn een onderhandelgraag volkje
07-02-2011 (09:45) - Marketing
Maar liefst 78 procent van de Nederlanders onderhandelt tijdens hun vakantie in het buitenland in winkels of op de markt als er geen prijzen op een artikel vermeld staan. 65 procent van de mensen die weleens onderhandelt, vindt dit leuk om te doen. Dit is de uitkomst van een onderzoek dat de beoordelingssite Vakantiepanel.nl onder 1300 vakantiegangers hield.
Daan Lodewijks, general manager Vakantiepanel: ‘De belangrijkste reden dat Nederlanders onderhandelen, is – na het drukken van de prijs, wat een goed gevoel geeft – het besef dat dit onderdeel van de cultuur ter plaatse is. Als een deal wordt gesloten, zijn er twee winnaars. De ervaring is dat je vaak wel 50% van de oorspronkelijke vraagprijs kunt afdingen. Bovendien wordt het spel over het algemeen als heel leuk ervaren. Wel worstelt men met de vraag wat nu de juiste prijs is. Belangrijk hierbij is dat men van tevoren bepaalt wat je voor een product wilt betalen. Wat verder uit de reviews naar voren komt, is dat men het sociale aspect, het contact met de lokale bevolking, als prettig ervaart. Hier zit overigens ook een schaduwzijde aan. Minder prettig is het als verkopers al te opdringerig worden en commentaar geven als men niet tot aankoop overgaat.’