Autosite Zomoto online

30-11-2007 (10:47) - Media

Het nieuwste project van ex-Funda-directie Marque Joosten en Marijn Pijnenborg is in de lucht: met automotivesite Zomoto hoopt het duo in te springen op het gat dat zij meenden te zien in de autowebsite-branche. ‘We waren zelf op zoek naar een auto en ontdekten dat het ontbreekt aan een heldere, overzichtelijke zoekmachine. Belangrijk verschil is dat je hier niet eerst een merk hoeft te kiezen, maar ook op andere features kunt zoeken zoals bekleding.’

Zomoto put uit het occasionaanbod van zeven andere autosites als AutoTrack en Marktplaats, maar zegt geen concurrent te zijn. ‘Eerder een leadgenerator. Er is gek genoeg helemaal niet veel verkeer op autosites, terwijl het aantal mensen dat zich op internet oriënteert en zelfs een aankoop doet, aanzienlijk is. Wij zullen hiermee voor meer bezoekers voor die andere sites zorgen.’
Joosten en Pijnenborg zeggen voorlopig geen winstoogmerk te hebben. ‘Over een verwachte omzet hebben we eigenlijk nog niet eens nagedacht. Het gaat ons nu vooral om zoveel mogelijk bezoekers trekken.’ Zomoto wil over een jaar 500.000 unieke bezoekers per maand hebben en dus in de top 5 van Nederlandse autosites staan.
Op Zomoto kunnen gebruikers vrijblijvend de actuele waarde van hun auto berekenen in de Zomotex, waarvoor het duo een eigen mathematisch model heeft ontwikkeld. Ook is er een up-to-date-overzicht van het aanbod van dealers. Daarnaast biedt de site feitelijke en financiële informatie over auto’s en de aankoop ervan.
Adverteren kan middels banners en intelligente leads, die worden gebaseerd op de inhoud van de pagina. Ook kunnen adverterende bedrijven tegen een vergoeding prominenter op de listings geplaatst worden. De marketingcampagne is summier en zal zich voornamelijk op internet richten. Zomoto belooft in de loop van 2008 met nieuwe, aanvullende concepten te komen, zoals de functie waarbij de gebruiker zijn eigen droomauto kan samenstellen en bestellen.

Bureaus

Marketing

Economisch