Bestedingen tv-reclame naar 1 miljard
07-03-2012 (08:38) - Media
De netto bestedingen voor tv-reclame zijn in 2011 met 4,3 procent gestegen en kwamen uit op 1.017 miljoen euro. De tv-reclamebestedingen zijn opgebouwd uit spot en non spot (sponsoring) bestedingen. De spot bestedingen stegen met 4,1 procent naar 899 miljoen euro. De non spot bestedingen stegen nog sterker met 5,8 procent naar 118 miljoen.
De spot omzet is in het vierde kwartaal van 2011 uitgekomen op 278 miljoen, een daling van 4,2% ten opzichte van de record omzet in hetzelfde kwartaal in 2010. Het vierde kwartaal 2010 realiseerde toen een groei van maar liefst 14,3%. De groei over de eerste 3 kwartalen van 2011 bedroeg 8,3%.
Onder non spot wordt verstaan de omzet die gerealiseerd wordt met billboarding, brand promotions, prize marketing, product placement, programma participatie en andere vormen van sponsoring. In 2011 is deze advertentie categorie verder gegroeid met 5,8% onder impuls van het toenemend aantal mogelijkheden in de prime time programmering van de zenders.
De SPOT zenders bieden op hun online netwerk de mogelijkheid om commercials te plaatsen rond een video. Deze markt voor pre roll commercials is sterk in opkomst als gevolg van een toenemend bereik van online video. De online video markt is in 2011 met 16% gestegen naar 11 miljoen.
Voor het eerste kwartaal van 2012 verwacht SPOT nog geen verdere groei van de TV markt. De nog onzekere economische vooruitzichten voor dit jaar zorgen voor de nodige terughoudendheid aan het begin van het jaar. Mede onder stimulans van de grote sport evenementen, die Nederland massaal aan de buis zullen kluisteren, is SPOT voorzichtig optimistisch over de omzet verwachtingen voor 2012. De verwachting is dat de TV markt in 2012 een groei zal laten zien die ligt tussen de 2% en 4%.