Boer Zoekt Vrouw scoort legendarisch

08-01-2008 (10:25) - Media

De nieuwste serie Boer Zoekt Vrouw ging al niet bepaald verkeerd van start: 2,7 miljoen mensen stemden eind december af op de eerste aflevering. Gisteren haalde het KRO-programma alle media door kijkcijfers die de 3,4 miljoen passeerden. ReclameWeek vroeg Marcel Peek, netcoördinator van Nederland 1, om een reactie.

3,4 miljoen kijkers, dat scoorde Idols op zijn hoogtepunt tijdens het eerste seizoen. Dat moet even schrikken zijn geweest...
'Dat was het zeker. In voorgaande jaren was het spannend of de finale van Boer Zoekt Vrouw de 3 miljoen kijkers zou halen. En we zijn nu pas bij aflevering 4. Afgezien van sport zijn zulke hoge cijfers heel zeldzaam. Het zou fantastisch zijn als Boer Zoekt Vrouw in de buurt van de 3 miljoen blijft. '

Hoe komt het dat Boer Zoekt Vrouw steeds populairder wordt, terwijl andere programma's bij elk nieuw seizoen aan kijkers verliezen?
'De KRO last bewust steeds een jaar pauze in. Daardoor raken mensen niet uitgekeken op Boer Zoekt Vrouw, maar kijken ze juist reikhalzend uit naar een nieuwe serie.'

Maar jullie hadden afgelopen weekend ook geen last van RTL, die geen voetbal én geen Miljoenenjacht uitzond. Of is er meer aan de hand?
'Iedereen is nu weer terug van vakantie, er wordt in januari veel tv gekeken en RTL4 is inderdaad wat minder sterk. Maar bovenal is Boer Zoekt Vrouw natuurlijk een erg leuk en goed gemaakt programma. Het succes van veel Nederland 1-programma's is ook dat het over echte mensen gaat. Dat voelt de kijker.'

Nederland 1 gaat al wekenlang aan kop qua kijkcijfers. Zit je op een goudmijntje?
'We lijken de wind nu enorm mee te hebben. Maar ik ben realist genoeg om te weten dat het ook weer een keer ietsje minder zal gaan. Dat is ook niet erg. De publieke taak gaat verder dan het scoren van hoge kijkcijfers.'

Wat is de kracht van Nederland 1?
'De avondprogrammering zit logisch in elkaar. De opening met EenVandaag en de afsluiting met Pauw & Witteman geven het net altijd actuele urgentie. Na het Acht-Uur-Journaal is er iedere dag een goed bekeken programma dat de toon zet voor de avond, waarop wordt doorgeprogrammeerd. Elke avond heeft een bepaalde kleur. Denk bijvoorbeeld aan de zaterdagavond met Paul de Leeuw, Dit Was Het Nieuws en Raymann, of aan de maandagavond met Radar, Spoorloos en Familiediner.'

Hoe hou je de zender op zulk hoog niveau?
'Op Nederland 1 zijn het eerste seizoen bewust veel bekende titels ingezet. De gewenning aan de herprofilering is heel goed gegaan. Nu komt het erop aan om naast continuïteit in schemaopbouw ook de vernieuwing ruimte te geven. Dit seizoen worden daarom veel nieuwe titels geïntroduceerd zoals Op Zoek naar Evita, Flikken Maastricht en Babyboom.'

Stichting KijkOnderzoek neemt sinds deze maand het uitgesteld kijken mee in de rapportage. Zal dat nog hogere cijfers opleveren?
'Voor Nederland 1 zal het op de korte termijn niet zoveel verschil maken. Ik geloof trouwens dat live kijken het belangrijkst zal blijven. Mensen willen iets op televisie graag samen, tegelijkertijd beleven.'

fotograaf: Roland Reijnders

Bureaus

Marketing

Economisch