Bruto mediabestedingen 2007 over 6 miljard

05-03-2008 (11:03) - Media

De bruto mediabestedingen zijn voor het eerst de grens van de 6 miljard euro gepasseerd: in 2007 werd ruim 6,1 miljard euro uitgegeven voor producten en diensten in Nederland. Dat komt neer op een stijging van 400 miljoen euro, oftewel 8 procent. Volgens Nielsen Media Research is de groei op internetgebied aanzienlijk teruggelopen: de online bestedingen kwamen uit op 224 miljoen euro, een groei van 9 procent tegenover 36 procent in 2006.

De dagbladen daarentegen deden het erg goed (+ 12 procent) met 872 miljoen euro. Ook publieksbladen hadden in 2007 een opleving: 430 miljoen euro (+ 2 procent), na een daling van de bestedingen in 2006. Out of home kwam op 263 miljoen euro (+ 13 procent), radio op 535 miljoen euro (+ 11 procent) en tv op ruim 3 miljard euro (+ 11 procent). Drie mediumtypen hadden echter met een daling te maken: nieuwsbladen, vakbladen en bioscoop.

In 2007 waren er ruim 20.000 adverteerders, met een gemiddeld budget van bijna 300.000 euro. De grootste adverteerder was Unilever Foods (124 miljoen euro). Daarna volgden KPN, Unilever Home & Personal Care, Proctor & Gamble en L’Oréal. Nielsen wijst er overigens op dat de netto mediabestedingen (de werkelijke) lager kunnen zijn.

Bureaus

Marketing

Economisch