DAG vernieuwt zichzelf

13-02-2008 (09:47) - Media

DAG vaart vanaf vandaag een nieuwe koers. Uitgever/directeur Edwin Tromp vertelt ReclameWeek dat zijn krant zich gaat richten op de doelgroep HBO+ van 18 tot 34 jaar. Daarbij wordt de samenwerking met de Volkskrant geïntensiveerd.

In de nieuwe DAG die vanaf vandaag verschijnt, worden nieuwsartikelen uit de Volkskrant opgenomen. ‘Het gaat hier om het harde, grote nieuws’, zegt Tromp. ‘Omdat wij een andere krant maken en de berichten vaak korter zijn, hebben we afspraken gemaakt over het inkorten van de artikelen.’

Bijt je met het doorplaatsen van artikelen in een gratis krant de Volkskrant niet in de staart? ‘Wij vinden van niet. DAG bedient een andere doelgroep en heeft een ander umfeld. Het zal niet op de doelgroep van de Volkskrant kannibaliseren. Lezers zullen dat niet zo ervaren.’

Om het ombouwen van DAG van een op MBO gerichte doelgroep naar HBO+ te begeleiden is ex-hoofdredacteur Frits van Exter van Trouw aangetrokken. Tromp benadrukt dat hij niet is benoemd tot adjunct-hoofdredacteur, zoals Trouw vorige week meldde. ‘Van Exter zal de komende zes maanden het veranderingsproject ondersteunen.’

Door DAG te richten op een hoger opgeleide doelgroep, denk je automatisch aan die andere nieuwe gratis krant. Richt DAG zijn pijlen nu op De Pers? ‘We hebben niet zozeer gekeken naar de positie van andere kranten, wel allereerst naar onze eigen kracht en het portfolio van PCM. Daaruit bleek dat er ruimte was in de doelgroep 18 -34 HBO+ als aanvulling op de bestaande titels. Voor adverteerders is het een duidelijke propositie en voor PCM een mooie aanvulling op het portfolio. Verder zien we dat DAG het in de beoogde doelgroep het beste doet. Daarbij komt dat De Pers een oudere doelgroep aan zich bindt dan wij. Zo kijk ik er tegenaan, tenminste.’

Beeldmateriaal blijft een belangrijk element bij DAG. De rubriek Geen Commentaar met een overzicht van klein en groot nieuws in beeld blijft, met een kleine aanpassing, bestaan. Uit lezersonderzoek blijkt de rubriek onverminderd populair.
“De recente lezersonderzoeken leverden een aantal verbeterpunten op die we gelijk willen oppakken. We spelen hierop in door de vormgeving aan te passen. De krant oogt rustiger, gedistingeerder en maakt duidelijker onderscheid in nieuws en achtergrond, ‘nice-to-know’ en ‘need-to-know’”, aldus Bob Witman, hoofdredacteur van DAG in het persbericht.

Maar DAG is neergezet als interactief platform. Hoe staat het daarmee?
‘Fijn dat je het vraagt, de laatste tijd lijkt het alleen om de krant te draaien. Zelf ga ik me nog meer op crossmedia richten. We zijn een nieuwsmerk dat naast print nu al uitzendt op drie andere platformen. Daar maken we nu nog te weinig gebruik van, richting adverteerders. Als je naar de cijfers kijkt, gaat het goed: we hadden tussen de 600.000 en 650.000 bezoekers online in januari. Mobiel deed 200.000 pageviews. Narrowcasting komt op ruim 1.5 miljoen per week. Dat zijn cijfers waar ik enthousiast van word.’

Bureaus

Marketing

Economisch