Dagbladgoud opent Prijzenjaar 2008
21-01-2008 (10:56) - Media
Het jaar is amper begonnen, het kruit van het te vroeg ontplofte vuurwerk moet nog uit de ogen gewreven worden en de maag is nog van streek door een overdosis aan door het AD afgekeurde oliebollen in combinatie met goedkope nepchampagne uit Roemenië. En laten we de overkill aan verplichte Nieuwjaarsborrels maar helemaal vergeten. Maar ja hoor, de eerste druppeltjes van de Prijzenbui van 2008 kondigen zich alweer aan. Vanochtend werd bekend dat maar liefst 121 inzendingen meedingen naar het Dagbladgoud 2007. Volgens organisator Cebuco hebben adverteerders en reclamebureaus opnieuw enthousiast gereageerd op de oproep om in te zenden voor de verkiezing van de beste dagbladadvertentie van het jaar 2007. Toch zit er geen stijging in het aantal inzendingen in vergelijking met de lichting van 2006, het aantal bleef gelijk.Uit het enorme aantal selecteert een publiekspanel de tien favoriete advertenties. De tien genomineerden verdienen sowieso een herplaatsing in ’s lands grootste dagbladen in de week van 11 tot en met 15 februari. Zo’n 10 miljoen Nederlanders kunnen op deze manier nog eens een blik werpen op het mooiste en meest succesvolle aan uitingen dat het afgelopen jaar gepubliceerd werd. Ook bij deze prijs heeft het publiek een belangrijke stem, via de website www.dagbladgoud.nl kan men kiezen. Nieuw dit jaar is dat er ook prijzen gaan naar de beste profit- en de beste non-profit-advertentie.
Het Dagbladgoud is niet het equivalent van de Televizierring. Ook het neusje van de zalm uit de reclame- en adverteerderwereld heeft een niet uit te wissen stem. Een jury stelt haar eigen top vijf samen. De winnaar uit dat rijtje wint de titel Vakgoud 2007. Wie die titel binnen gaat slepen, beslissen Darre van Dijk (Ogilvy & Mather), Bas Engels (TBWA\Neboko), Saskia Sterkenburg (Tempo Team), Jeroen Pietryga (Albert Heijn), Julius Minnaar (PCM Media), Frank Bitter (MediaCom) en wordt voorgezeten door Léon Bouwman (Adformatie). Cebuco’s Jacqueline van den Heuvel (Cebuco) is in haar sas met het niveau van de oogst van 2007. ‘Dat Cebuco net zoveel inzendingen heeft binnengekregen, is natuurlijk al positief. Maar vooral over de kwaliteit van de inzendingen ben ik zeer enthousiast. Hoewel dat natuurlijk de taak is van de vakjury, kan ik stellen dat het creatieve niveau opnieuw gestegen is. Het afgelopen jaar was duidelijk zichtbaar dat vele A-merken de weg naar de krant weer gevonden hebben. Dit nieuwe elan is duidelijk zichtbaar als je de samenstelling van de lijst bekijkt.’
Op 28 februari wordt bekend wie de uiteindelijke winnaars zijn van Dagbladgoud 2007.