‘Dit is de Gouden Eeuw van tv’
12-02-2014 (08:10) - Media
De Super Bowl finale tussen de Seattle Seahawks en de Denver Broncos in New Jersey zorgde voor een nieuw kijkcijferrecord in de VS met 111,5 miljoen kijkers. Na dit succes voor het eerste grote wereldwijde tv-evenement van 2014 heeft de Europese tv-branche vier redenen geformuleerd waarom 2014 een fantastisch tv-jaar is.
Ten eerste: boeiende tv-content blijft populair, en dit bieden zenders volop aan. In heel Europa zijn de kijktijden naar geprogrammeerde tv-uitzendingen de afgelopen twaalf jaar jaarlijks gegroeid tot een daggemiddelde van 235 minuten. Pan-Europese gegevens zijn nog niet beschikbaar voor 2013, maar de eerste signalen duiden erop dat, zelfs in een jaar zonder grote, wereldwijde sportevenementen, de kijktijden stabiel zijn gebleven.
Talentenshows blijven bijzonder populair: de eerste aflevering van het derde seizoen van The Voice trok in Frankrijk 9,8 miljoen kijkers, terwijl de eerste aflevering van het seizoen in het Verenigd Koninkrijk door meer dan 10 miljoen mensen werd bekeken.
De mogelijkheid om te experimenteren en een verhaal te ontwikkelen waarbij de focus buiten prime time programmering ligt, heeft geleid tot de ontwikkeling van langere verhalen die grote namen teruglokken naar tv (Al Pacino, Kevin Spacey en Michael Douglas zijn onlangs weer ‘teruggekeerd’ naar tv-projecten).
Punt twee: Hoewel er regionale verschillen zijn die een afspiegeling vormen van de economische moeilijkheden waarmee veel delen van Europa te maken hebben, blijven de opbrengsten van de Europese omroepen uit abonnementen of reclame gemiddeld toenemen en voorlopen op de algehele economie (en helpen deze opbrengsten een bredere economische groei te genereren, zoals onlangs aangetoond door een Belgische studie). Recent Brits onderzoek heeft aangetoond dat elke £1 die aan reclame wordt besteed, £6 terugbetaalt aan de nationale economie.
Ook bracht 2013 een groei in het aantal nieuwe tv-adverteerders in Europa: 777 ten opzichte van 670 in 2012 in Frankrijk, 750 nieuwe adverteerders op tv in Duitsland , en er waren 737 nieuwe of terugkomende adverteerders op de Britse tv.
Verder: Consumenten in Europa kopen meer en betere toestellen dan ooit tevoren. De gemiddelde grootte van een scherm in Duitse huishoudens is in de afgelopen tien jaar meer dan verdubbeld, van 38 cm in 2003 naar 82 cm in 2013, een toename van 115%. Sinds 2010 zijn er in Duitsland 34 miljoen nieuwe tv’s verkocht (in een land van 36 miljoen huishoudens met een toestel). In Frankrijk is de gemiddelde schermgrootte gegroeid van 65 cm in 2006 naar 84 cm in 2013 (+29%). Geschat wordt dat sinds 2010 29,4 miljoen nieuwe toestellen zijn verkocht (in een land van 26,9 miljoen huishoudens met een tv-toestel).