Eindejaarspoll 2007

04-01-2008 (10:38) - Media

Het eindejaarsnummer van ReclameWeek (tevens de allerlaatste printversie) staat in het teken van 2007. Samen met een groot aantal personen dat op de een of andere manier met media te maken heeft, blikken we terug in de Eindejaarspoll. Helaas was er door ruimtegebrek geen plaats voor alle deelnemers, vragen en antwoorden. Bij deze daarom die van Michiel Veugelers, creative strategist bij Universal Media. Voor de rest: zie RW nummer 52.

Wat was het mediamoment van 2007?
‘De Televizier Ring voor DWDD met Matthijs van Nieuwkerk. Leuke televisie die het vlaggenschip van RTL4 (GTST) langzaam in een Titanic verandert. Met de BNN Donor Show als goede tweede natuurlijk!’

En wie was de mediapersoonlijkheid van het jaar?
‘Mag het een paar zijn? Paul de Leeuw & Linda de Mol. Met een blad, columns, tv-programma’s, prijzen en nominaties, aandacht in vak- en roddelpers, een transfer, successen en dieptepunten op professioneel en zakelijk vlak, nieuwe initiatieven, films en wat al niet meer. De onbetwiste koning en koningin van de Nederlandse media in 2007.’

De grootste mediahype?
‘Het Gesprek kwam, zag en werd neergesabeld. Nederland staat na Talpa/Tien niet echt open voor een nieuw initiatief op tv. Met de kritiek op de decors en belichting ben ik het wel helemaal eens. Over narrowcasting zullen we het maar niet meer hebben.’

Het beste nieuwe product/programma?
‘Het Alles is Liefde-circus, niet te vermijden, wel te versmaden. Ik zag zelfs poststempels van AIL. En breed gezien allerlei grappige en innovatieve gadgets die verspreid worden via sociale netwerken als Hyves.’

De grootste flop?
‘Ondanks goed drama en een aantal andere succesvolle programma’s, toch Talpa/Tien. Wellicht dat een omroep(st)er Talpa/Tien meer smoel had kunnen geven? Maar in mijn ogen wel een moedig initiatief. Jammer dat het iemand als John de Mol niet wordt gegund in ons kikkerlandje. Wellicht dat ik RTL8 alvast voor 2008 kan nomineren?’

De ontdekking/verrassing van het jaar?
‘De Youp, binnen 2 uur uitverkocht. Met geweldige ditjes en datjes over de emmer, het glas en een heerlijk recept voor een gebakken ei!’

Wat zijn je mediawensen voor 2008?
‘Meer creativiteit en lef om nieuwe (media-)kanalen te testen of oude kanalen vernieuwend in te zetten.’

En wat/wie wil je absoluut niet meer zien/horen/meemaken?
‘Nog meer gratis (OV) dagbladen, wekelijkse showbizz glossy’s, populair wetenschappelijke magazines en wat dan ook met sterren op tv (op het ranken van sterren na dan), graag meer originaliteit!’

Bureaus

Marketing

Economisch