Ex-voetbalkijkers naar Nederland 1

18-02-2008 (10:06) - Media

Het Eredivisie-voetbal heeft sinds de overstap naar de commerciëlen 1,2 miljoen kijkers verloren. Ruim 600 duizend kijkers zijn vertrokken naar Nederland 1. Het zijn vooral mannen en vrouwen tussen de 35 en 50 jaar en kinderen van zes tot twintig jaar die het voetbal voor gezien houden. Dit blijkt uit onderzoek van René van Dammen van de NPO. Van Dammen vergeleek voor zijn onderzoek de afgelopen vier jaar met elkaar. In 2004 zond Studio Sport de samenvattingen uit op Nederland 2. Destijds keken 315.000 kijkers naar Nederland 1 tussen 19.00 uur en 20.00 uur. Het jaar erna zond Tien de samenvattingen uit. Toen keken 490.000 mensen naar Spoorloos. De laatste twee jaar scoort de Vlaamse ziekenhuisserie Spoed goed tegenover het voetbal. In het najaar van 2006 trok het gemiddeld 835.000 kijkers en afgelopen najaar zelfs 995.000.

Bureaus

Marketing

Economisch