Goed jaar bioscoopbranche

09-07-2007 (10:43) - Media

Het eerste half jaar van 2007 is  succesvol voor de bioscoopbranche, blijkt na bekendmaking van de omzet- en  bezoekcijfers door de Nederlandse Federatie van de Cinematografie (NFC) die de  bioscoopbranche vertegenwoordigt. De stijging is vergeleken met de cijfers van  het eerste half jaar van 2006.
De bruto-omzet groeide met 8,3%  naar € 70,7 miljoen. In 2006 bedroeg de bruto recette € 65,3 miljoen. Ook het  bezoekersaantal steeg in de eerste 6 maanden naar 10,4 miljoen bezoekers  (2006: 9,75 miljoen bezoekers; + 6,6%). De stijging is het gevolg van een  reeks succesvolle voorjaars- en zomerreleases zoals Spiderman 3, Shrek the Third, Pirates of the Caribbean en Mr.Beans Holiday.

Het marktaandeel Nederlandse  filmproducties bedraagt 5,2% (€ 3,72  miljoen). Er gingen 578.000 bezoekers naar een Nederlandse film, met als  koploper Ernst, Bobby en de Geslepen  Onix (225.000 bezoekers). Voor het gehele jaar 2006 gaat het om een  percentage van 11,3%. Het lage marktaandeel is het gevolg van het uitblijven  van nieuwe Nederlandse films; deze worden op dit moment gemaakt en komen pas  na de zomer uit en/of in 2008. Uitzondering is Zoop in Zuid-Amerika en Wolfsbergen die nog deze zomer  uitkomen. In het najaar zijn de premières van Duska, Timboektoe, Alles is Liefde en  Waar is het Paard van Sinterklaas?  gevolgd door de kerstreleases Kapitein  Rob en Het Geheim van Prof.Lupardi en De scheepsjongens van Bontekoe.

Bureaus

Marketing

Economisch