Haatzaaiende zenders aangepakt

18-02-2008 (10:10) - Media

Het Commissariaat voor de Media krijgt, als het aan mediaminister Ronald Plasterk ligt, meer ruimte om op te treden tegen radio- en tv-zenders die haat zaaien of oproepen tot geweld. Er dient wel eerst een strafrechtelijke veroordeling te zijn, maar daarmee kunnen de zenders een boete krijgen of zelfs uit de lucht worden gehaald. Dat staat in de nieuwe Mediawet van Plasterk, waarmee de Tweede Kamer vrijdag instemde. De nieuwe wet, en daarmee deze regeling, moet vanaf eind 2008 toepasbaar zijn.

Alcohol
Ook alcoholreclames worden genoemd in de Mediawet. Dergelijke commercials moeten verboden worden voor 21.00 uur, om zo het drankmisbruik onder jongeren terug te dringen. Andere reclameregels worden wel aanzienlijk versoepeld, met name voor commerciële omroepen. Zij mogen hun films vaker onderbreken en split screen-reclame gaan uitzenden. De overheid geeft hiermee met name gehoor aan SBS, dat zich beperkt zag in haar mogelijkheden ten opzichte van RTL. RTL namelijk opereert onder Luxemburgse vlag en had zich aan soepeler regels te houden, zoals het vaker onderbreken van films voor reclameblokken. Nu mag SBS dit dus ook.

Volgens het ministerie van OC&W zorgt de nieuwe wet voor een betere aansluiting van de publieke omroep op het digitale tijdperk. Anders dan in de oude wet staat, is het elektronisch aanbod van content (zoals digitale themakanalen, websites en mobiele programma’s) straks een hoofdtaak van de NPO. De verplichte percentages die de drie zenders verplicht aan informatie en cultuur moesten besteden, verdwijnen daarom. Daarvoor komen nieuwe prestatie-afspraken in de plaats. Ook zijn omroepen niet langer gebonden aan een vast thuisnet. Deze bepaling onderschrijft het programmeermodel van de NPO, dat twee jaar geleden werd ingesteld en duidelijk effect heeft op het bereik en de populariteit van de publieke omroepen.

Seksreclames
Tenslotte heeft minister Plasterk ook aan de Kamer geschreven dat hij laat onderzoeken of seksreclames op televisie geschrapt kunnen worden. Hij overweegt de wet aan te passen om ‘misleiding bij tv-reclame in de vorm van seksuele (dating-)programma’s te kunnen beëindigen’. Hiermee geeft hij gehoor aan een eerdere oproep van de ChristenUnie, dat de nachtelijke seksreclames op commerciële zenders wil verbieden. Eerder zei Plasterk dat hij dergelijke programma’s niet kon verbieden, ook al kreeg de ChristenUnie destijds steun van een meerderheid van de Tweede Kamer.

Bureaus

Marketing

Economisch