Ilse beoordeelt emoties
14-12-2007 (11:04) - Media
Ilse media en de Universiteit van Amsterdam (UvA) lanceren vandaag Gladorsad.nl. Deze nieuwe website analyseert de gevoelens van personen op foto’s die bezoekers van de site voordragen. Iedere dag kunnen bezoekers van de site foto’s van gezichten van bijvoorbeeld beroemdheden of van geliefden voordragen die ze geanalyseerd willen zien. Bezoekers kunnen op de foto’s die genomineerd zijn, stemmen waarna aan het einde van de dag een analyse wordt losgelaten op het winnende gezicht. De foto wordt dan met de emotie-analyse opgenomen in de fotogalerij waar bezoekers kunnen zien welke emoties bij welke foto overheersen.Dr. Theo Gevers, informaticus aan de UvA, ontwikkelde software die emoties kan herkennen uit gezichtsuitdrukkingen. Aan de hand van analysesoftware wordt vervolgens bepaald hoe iemand zich voelt. Met percentages worden de emoties vrolijk, verbaasd, verdrietig, trots, boos en walging onderscheiden. Eerder werd met deze software al de glimlach van Mona Lisa onderzocht, waarbij zij voor 83 procent blij bleek te zijn, maar ook 9 procent walging kende.
De software kan ook gebruikt worden voor video’s. De emotie-herkenningssoftware laat zich prima lenen voor marketingdoeleinden en het analyseren van persoonlijke profielen. De software werkt op een standaard pc met een simpele webcam.
Kijk op www.gladorsad.nl