Internetters bewust over digitale identiteit

28-12-2007 (10:23) - Media

Tweederde van de Nederlandse internetgebruikers is er bewust mee bezig welke informatie zij over zichzelf op het web zetten. Daarentegen maakt 50% van de internetters zich niet druk over wat ánderen over hen op internet plaatsen. Dit blijkt uit het onderzoek Digitale Huishoudens van ilse media uitgevoerd door onderzoeksbureau Interview-NSS.
21% van de respondenten heeft een eigen website of weblog en bijna één derde van de respondenten is geregistreerd bij een community-site als Hyves.nl, SchoolBANK.nl of CU2.nl. 22% Van de respondenten maakt gebruik van een webcam. De helft van de Nederlanders googlet zichzelf regelmatig om te checken wat er over hen op internet terug te vinden is.
Uit het onderzoek blijkt dat ouders graag zicht hebben op het internetgedrag van hun kinderen. Om hun veiligheid te waarborgen controleert 66% van de ouders de online sociale contacten van hun kinderen. 23% van de ouders staat internetgebruik alleen toe in een ruimte waar zij mee kunnen kijken. 18% Bekijkt regelmatig de internet-geschiedenis op de computer.

Bureaus

Marketing

Economisch