Krant populair bij banenjacht
03-01-2008 (11:21) - Media
Opvallend: dagbladen en huis-aan-huiskranten genieten steeds vaker de voorkeur bij mensen die op zoek zijn naar een baan. Hoewel print sinds 2003 continu is gedaald, maken banenzoekers nu weer vaker gebruik van kranten. Bij arbeidsbemiddelingsbureaus is juist een daling te zien, hier is sprake van migratie naar internet. Bovenstaande cijfers zijn afkomstig uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group. Hierin worden sinds 2003 jaarlijks circa 16.000 personen van de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking ondervraagd. Op basis van het onderzoek zijn de veranderingen in de oriëntatie op de arbeidsmarkt en de arbeidsmarktactiviteit tussen 2003 tot en met oktober 2007 in kaart gebracht. De toegenomen populariteit van print komt met name door de opkomst van de gratis kranten. Daarnaast wordt de arbeidsmarkt steeds regionaler, zo stelt de Intelligence Group. ‘Het regionale dagblad en het huis-aan-huisblad zijn bij uitstek media die inspelen op regionale oriëntatiegedrag.’ Minder goed gaat het met vacaturesites. Deze zouden aan erosie onderhevig zijn. Door het enorme aanbod zouden interessante vacatures minder goed vindbaar zijn.
Marketingfacts