Mediabestedingen naar 1,9 miljard
20-09-2007 (10:57) - Media
Adverteerders hebben het eerste halfjaar van 2007 1,86 miljard euro uitgegeven. Dat is 2,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Opvallend was de groei bij dagbladen en huis-aan-huiskranten, die een toename van advertentie-inkomsten lieten zien van respectievelijk 4,8 en 5,0 procent. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen van Nielsen Media Research.Dagbladen boekten voor het eerst sinds 2000 weer een stijging in de reclame-inkomsten, en wel van 2,4 procent. De online advertentiemarkt liet ook een groei zien, al is deze afgevlakt vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In het eerste halfjaar van 2006 was de groei nog 43 procent, dit jaar slechts 10 procent. De bestedingen op de televisiemarkt stegen met 2,5 procent. Binnen out-of-home lieten billboards met 10,5 procent de grootste groei zien. Alleen vervoersreclame daalde, waarmee de totale bestedingen in out-of-home uitkwamen op een stijging van 1,8 procent.
Dalers waren er ook. Publiekstijdschriften en vakbladen kregen het afgelopen halfjaar te maken met een inkomstendaling. De inkomsten bij de bioscopen zijn gedaald met 8,6 procent, terwijl het bioscoopbezoek juist is gestegen. Ten slotte lijkt ook de radio uit de gratie bij adverteerders. Dit medium liet een daling zien van 1 procent.