Meer persoonlijke info op internet

07-04-2008 (10:06) - Media

Hoewel ruim tweederde van de Nederlanders liever geen privégegevens op internet heeft staan, wordt er steeds meer persoonlijke informatie online gezet. Uit onderzoek van Ruigrok/NetPanel en The Next Web blijkt dat 76 procent foto's op het web zet en bijna evenveel mensen wel eens een beoordeling op een vergelijkingssite heeft achtergelaten. Bijna 60 procent is actief op forums en 40 procent reageert op weblogartikelen. Drie op de vijf Nederlanders heeft bovendien een (al dan niet afgeschermd) profiel op een netwerksite als Hyves. Ruim de helft is zich bewust van hun online identiteit, maar 29 procent zegt hier onverschillig over te zijn.
Uit het onderzoek blijkt dat slechts een klein deel van de Nederlanders (11 procent) actief bezig is om de online identiteit vorm te geven. Mannen vinden de eigen online identiteit belangrijker dan vrouwen en doen ook meer moeite om die bewust te creëren. Mannen zijn ook vaker te vinden op sociale netwerken die zich richten op werk en carrière, zoals LinkedIn.

DAG

Bureaus

Marketing

Economisch