Nederlander kijkt steeds minder tv

17-01-2008 (10:51) - Media

Het kijkgedrag van de Nederlandse bevolking begint, met alle veranderingen die gaande zijn, aanzienlijk te veranderen. Was 2006 nog redelijk in lijn met de voorgaande jaren, in 2007 zien we duidelijke verschuivingen. Zo zijn we beduidend minder tv gaan kijken: 186,3 minuten per dag, dat is 10,7 minuten minder dan het jaar ervoor. Vooral kinderen en tieners kijken veel minder televisie. Dat staat te lezen in het jaarverslag van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). De grootste daling vond plaats op de dinsdag- en vrijdagavond. Zenders die het wat beter deden, waren Nederland 1, RTL7, het nieuwe ComedyCentral, TMF en MTV. Dat ging ten koste van Nederland 2, Jetix, AT5 en Video. Nederlanders zijn wél meer uitgesteld gaan kijken dankzij de digitale recorder, een fenomeen dat steeds meer gemeengoed wordt.

Over het hele jaar genomen behaalde Nederland 1 het grootste marktaandeel: 17,8 procent. Daarna  volgen RTL4 (12,9 procent), SBS6 (10 procent) en Nederland 2 (6,9 procent). Het gezamenlijk marktaandeel van de publieke omroepen bedroeg 31,3 procent, iets minder dan in 2006. De RTL Groep tekende voor 26,3 procent en SBS behaalde 18,2 procent. In het avondvak liggen deze cijfers nog iets hoger. De best bekeken programma’s zijn voornamelijk sportwedstrijden, zoals schaatsen en voetbal. Op de zevende plaats staat de uitzending van Boer Zoekt Vrouw van 30 december. Andere niet-sportgerelateerde uitzendingen in de top 25 zijn Domino Day, Spoorloos (29 januari), het 40-jarig huwelijk van prinses Margriet en de conference 'Schreeuwstorm' van Youp van ’t Hek. Onder kinderen (6-12 jaar) waren de film Kameleon 2, Domino Day, Het Huis Anubis en de intocht van Sinterklaas het populairst.

Voor het eerst publiceert de SKO ook een top 25 van ‘Uitgesteld kijken’ in het jaarverslag. Dit vanwege de toenemende mate waarin Nederlanders programma’s op een later tijdstip kijken dankzij de digitale recorder. Bovenaan die lijst staat Mooi Weer de Leeuw 2008, de uitzending van het programma van Paul de Leeuw op oudejaarsavond. Ook de oudjaarsconference van Jan Jaap van der Wal scoorde goed op een later tijdstip. Verder staan in de lijst veel voetbalwedstrijden, de Top 2000 in Concert, Villa Felderhof, de compilatie van Sterren dansen op het IJs en de All You Need is Love Kerstspecial.

Bureaus

Marketing

Economisch