Nederlander mist veel zenders in tv-gids en krant

02-01-2008 (11:36) - Media

De Nederlandse tv-kijker mist veel zenders in de tv-gids en krant. Met name het steeds groeiende aantal afnemers van digitale televisie onderschrijft dit gemis. Maar liefst 39 procent van deze groep geeft aan veel zenders niet te kunnen vinden ten opzichte van 10 procent van de kijkers van analoge televisie. Dit blijkt uit onderzoek over televisiekijken dat onderzoeksbureau Trendbox heeft verricht onder een representatieve steekproef van 500 personen. Veronica Uitgeverij gaf opdracht voor het onderzoek naar aanleiding van de lancering van de nieuwe tv-gids voor de kijker van nu: Totaal TV.

Inmiddels beschikt bijna de helft (44 procent) van de Nederlanders over digitale televisie en dit aantal zal de komende jaren fors blijven toenemen. Er wordt met name digitale televisie gekeken via de kabel (in 72 procent van de gevallen). Digitale kijkers beschikken over het algemeen over meer zenders dan analoge kijkers en voelen zich nogal verloren in dit woud aan mogelijkheden zo blijkt. Zo zijn digitale kijkers vaker het overzicht kwijt en hebben daardoor het gevoel leuke programma’s te missen. Ook geven digitale kijkers vaker aan zenders uit hun specifieke zenderpakket in programmagidsen te missen dan ‘analoge’ kijkers (39  vs. 10 procent). Kortom, met name de digitale kijker ziet inmiddels door de bomen het bos niet meer.

Bureaus

Marketing

Economisch