RW op de MediaParade van Sanoma

10-04-2008 (11:46) - Media

De Media Parade (voorheen Bladenmakersweek) is weer in volle gang bij het Hoofddorpse Sanoma Uitgevers. Dat betekent vijf dagen lang workshops, ontmoetingen, branstormsessies, onthullingen, presentaties en borrels. ReclameWeek doet drie dagen lang verslag van dit evenement bij 's lands grootste tijdschriftenuitgever.

Dinsdag 8 april

10.00
Wat? Bijzondere buitenlandse printadvertenties
Wie? David de Boer, hoofd marketing intelligence sales
Waar? Zaal 3/4

Even lijkt het erop dat de meeste deelnemers van de Media Parade bepaald geen vroege vogels zijn: de gangen zijn vlak voor de eerste sessies beginnen nog bijzonder leeg. Gangen die overigens volhangen met enorme schilderijen van Marijke Helwegen. Die, zo werd vorige week bekendgemaakt, bij Sanoma haar eigen (eenmalige) glossy krijgt. Maar daarover later meer.

Klokslag tien uur stromen de zaaltjes alsnog vol: de Media Parade wordt wel degelijk druk bezocht. Marketeer David de Boer trapt af met een 'persoonlijke brief' van Citroên die zijn echtgenote thuisgestuurd kreeg: als ze een nieuwe auto zou kopen, kreeg ze vier gratis kaartjes voor de Keukenhof erbij. Een perfect voorbeeld van hoe het niet moet. Hoe dan wel?

Print is (we zitten hier tenslotte bij een tijdschriftenuitgever) bij uitstek de plek om te adverteren, want 'reclame is een natuurlijk onderdeel van magazines', de irritatiefactor ontbreekt meestal. De Boer adviseert adverteerders vooral met uitgevers te gaan praten. De truc is namelijk de commerciële boodschap uitgebalanceerd te integreren in de persoonlijke relatie tussen blad en lezer. En daar kan een redactie je heel goed bij helpen. Door er een redactionele productie aan te verbinden bijvoorbeeld. Daardoor durfde Flair een deal met Andrélon van vijf rechterpagina's voor in het blad aan advertenties aan.

En, heel belangrijk, wees creatief: want je kunt zulke leuke dingen doen met print. Zo bleek uit de vele (buitenlandse) voorbeelden die De Boer ons voorschotelde. Een auto in een stuk tekst laten rijden, een advertentie met geluid (in Engeland gezien.. eh, gehoord), een blanke en gebruinde pagina (wel/geen lichaamsbruiner gebruikt), een vieze geur als associatie bij bellen in de auto (dat mag dus niet). En ga zo maar door. Maar ook hier geldt: als je zoiets bijzonders wilt, ga praten met de redactie!

11.15
Wat? Het succesverhaal van Startpagina
Wie? Durk Jan de Bruin, oprichter Startpagina en MijnWinkel
Waar? Zaal 3/4

In een ontspannen, grappige en interessante presentatie loodst een Durk Jan de Bruin ons door het succesverhaal van de website die dit jaar zijn tiende verjaardag viert. Hoe hij het op een zondagavond in twee uurtjes voor zijn vader in elkaar knutselde, hoe hij het vervolgens stiekem als homepage installeerde op bibliotheek-computers en zijn product plugde in online nieuwsgroepen (een van de reacties: dat is je eigen website, lul). Kern van zijn verhaal: anders dan bij offline uitgaven kan een internetinitiatief júist zonder businessmodel, marktonderzoek en salesteam héél succesvol worden. De meeste grote spelers zoals Google, Hyves en Nu.nl zijn bedacht en begonnen op een zolderkamertje.

Startpagina heeft indrukwekkende cijfers: ruim vijf miljoen unieke bezoekers per maand, bijna 5800 dochterpagina's en steevast in de top 3 Nederlandse pagina's met het grootste bereik. Met opvallende voorbeelden als stofzuigerzak.nl en naaipatronen.nl laat De Bruin vervolgens zien wat er nodig is om een online initiatief te laten slagen: zoek een niche met een diep assortiment, kies een zo duidelijk mogelijk Nederlandse domeinnaam (mensen zoeken niet op 'buitensport' maar gewoon op 'slaapzak' als ze dat nodig hebben!) en zorg voor een lange adem.

12.30
Wat? Pink Ribbon, borstkankerstichting
Wie? Ambassadrice Quinty Trustfull en gasten
Waar? Atrium

Sanoma maakt sinds 2004 jaarlijks het magazine Pink Ribbon, waarvoor telkens een andere hoofdredacteur uit de Sanoma-stal wordt gevraagd. Dat leverde elk jaar een nog groter bedrag op voor de stichting, die daarmee zaken als de website, een kwaliteitsmonitor in ziekenhuizen en betere (psycho-sociale) zorg bekostigt. Nummer vijf, die in september verschijnt, is nu in de maak onder leiding van Beau Monde-baas John Lukken.

Tijdens een lunch met roze cakejes, roze lintjes en roze smoothies werden de cijfers van het laatste nummer bekendgemaakt, dat onder hoofdredactie stond van Tineke Verhoeven. CEO Dick Molman meldde dat de editie van 2007, met als thema Passie&Power, alleen maar records heeft verbroken. Meer adverteerders dan ooit (ruim vijftig op 60 pagina's), een hogere oplage (117.000 stuks) en vooral een hogere opbrengst: 1,03 miljoen euro werd opgehaald. Dit mede dankzij een speciale actie van Libelle, dat met een puzzelmarathon en veiling ruim 160.000 euro bij elkaar wist te schrapen. Het geld wordt besteed aan een nieuw project dat psychische begeleiding en nazorg biedt aan vrouwen met borstkanker.

15.00
Wat? de cijfers van ilse media
Wie? Gert Jaap Schoppink, COO ilse media
Waar? Zaal 5

De financiële man van Sanoma's internettak ilse deed een boekje open over de cijfers achter het bedrijf. Zijn sheets dateerden grotendeels van een jaar geleden, maar niettemin was het een interessante presentatie. Want naast indrukwekkend bereik (80 % van de internettende Nederlanders) en portfolio meldde Schoppink dat ilse binnenkort eindelijk (nu pas?) aan behavioral targeting gaat doen. Daarbij staan vooral de G4 centraal: de vier grootste sites Nu.nl, Schoolbank, Startpagina en Kieskeurig. Surf- en koopgedrag wordt gemonitord en daarop worden zowel binnen de eigen website/nieuwsbrief als bij de andere sites persoonlijke advertenties bij gezocht.

Daarvoor is ilse nu ook bezig het online salesteam opnieuw in te richten, omdat de tijd van banners & buttons nou eenmaal voorbij aan het gaan is. Doel voor de toekomst is vooral veel te innoveren (zoals met de extensies rondom Nu.nl), meer acquisities te doen en als bedrijf te groeien. Die trend is al ingezet, want in de afgelopen jaren verdubbelde het aantal werknemers bij ilse. Andere doelstellingen: Startpagina meer personaliseren en het waarom van het surfgedrag van bezoekers beter in kaart brengen. Binnenkort wordt Nuradar.nl gelanceerd, een nieuwssite dat geografie als uitgangspunt neemt. Ook heel geschikt voor mobiel, overigens. Schoppink verwacht namelijk dat een kwart van het internetverkeer over vijf jaar via de mobiele telefoon verloopt, dus een groeimarkt van jewelste.

Bureaus

Marketing

Economisch