Sanoma versus De Mol: het vervolg
13-12-2013 (12:35) - Media
Sanoma is ‘onplezierig verrast door het vandaag in Het Financieele Dagblad verschenen interview met TV-producent John de Mol’ zo laat de uitgever weten in een aan dit onderwerp gewijd perscommuniqué. Gooit het bedrijf hiermee olie op de golven van De Mol?
Sanoma laat ook weten dat het in het belang van SBS en uit respect voor haar medewerkers niet van plan is ‘in de media’ over haar partners of over discussies tussen aandeelhouders te praten. Maar doet dat via een kleine omweg tòch. Want er staan volgens Sanoma twee grote fouten in het interview die erom vragen rechtgezet te worden. De fouten in kwestie zijn:
'1) Sanoma heeft een duidelijk beeld over de toekomst van media en heeft op 31 oktober een heldere strategie aangekondigd die wij nu uitvoeren. Wij investeren in de transformatiestrategie voor onze leidende multimedia positie in Nederland en Finland, maken duidelijke keuzes en investeren in de ontwikkeling. SBS heeft hierbij een sleutelrol.
2) De financiële positie van Sanoma is stabiel, zoals blijkt uit onze derde-kwartaalsresultaten. Sanoma blijft meer dan ooit gecommitteerd om het succes van SBS te vergroten.’
Hoewel het optreden van John de Mol hard en brutaal genoeg lijkt, zal het veel geplaagde Sanoma zich niet zomaar de kaas van het brood laten eten. Is de huidige handelwijze van de Sanoma-bestuurders de juiste? Of trappen ze hiermee vol in de val die de Mol misschien niet chique maar wel weer slim aan het zetten is?
‘Misschien graaft John de Mol deze keer een tunnel in de verkeerde tuin’, laat een insider uit Sanoma-kring desgevraagd weten.