SBS wapent zich tegen alcoholverbod
29-02-2008 (12:20) - Media
Hoewel het voorstel voor een verbod op alcoholreclame moet nog langs de Eerste en Tweede Kamer moet, anticiperen tv-exploitanten al op de mogelijke gevolgen. Zo is SBS nu al bezig met een speciaal promillage-pakket voor inkopen tussen 21.00 en 02.00 uur. Ook overwegen exploitanten de blokexclusiviteit op te heffen. Volgens Hanne Alblas, mediaspecialist bij BVA leidt dit tot een verschuiving bij adverteerders: ‘Er komt door het wetsvoorstel ook ruimte vrij voor 21.00. In het tijdperk van pakketten is de kans groot dat door de verschuiving van niet-alcoholadverteerders het aanbod neutraal blijft. De alcoholbranche vertegenwoordigt binnen de totale TV markt immers maar een klein gedeelte van de totale bestedingen. Ik zie dan ook geen aanleiding voor tariefsverhoging voor de totale markt. Adverteerders hechten sterk aan de blokexclusiviteit. Als de beschikbaarheid van goede TV blokken achterblijft bij de vraag, verwacht ik dat adverteerders andere mediumtypen gaan zoeken.’
BVA