Second Life biedt voorsprong

08-08-2007 (10:16) - Media

Nederlandse bedrijven in Second Life vestigen zich dicht bij elkaar, vinden zichzelf innovatief en beschikken over een beter inzicht in de consument van morgen. Ook denken zij een strategische voorsprong op de concurrent te hebben. Dat zijn enkele bevindingen uit het onderzoek van sociaal geograaf Jos Hesselink van de Universiteit Utrecht. Hesselink onderzocht waarom steeds meer bedrijven zich vestigen in de virtuele wereld. Op dit moment zijn er in Nederland zo’n 34 organisaties actief in Second Life. Van deze groep werkten er 29 (respons 85 procent) mee aan het afstudeeronderzoek van Jos Hesselink. Bijna de helft van het aantal actieve bedrijven komt uit de mediawereld of de zakelijke dienstverlening. Bedrijven verwachten door er ‘vroeg bij te zijn’ in Second Life een strategische voorsprong (de zogenaamde ‘first mover advantage’) te hebben op de concurrent. Het merendeel van de bedrijven is ook van mening dat zij door hun vestiging in Second Life innovatiever zijn geworden.

Bureaus

Marketing

Economisch