Twitter stuwt kijkcijfers
25-02-2010 (10:00) - Media
Het 'watercooler effect' noemt The New York Times het. Lekker met elkaar babbelen over een tv-programma. Met de komst van Twitter en andere sociale netwerken als Facebook, MySpace, YouTube en Hyves worden deze gesprekken niet alleen meer bij de watercooler of de koffieautomaat gevoerd, maar ook via het internet. En dat heeft een positieve invloed op de kijkcijfers, zo schrijft de Amerikaanse krant.
Uit onderzoek van Nielsen tijdens de Super Bowl en de opening van de Olympische Spelen blijkt dat één op de zeven tv-kijkers tegelijkertijd aandacht heeft voor de laptop. ‘Het internet is een vriend, niet de vijand’, zegt Leslie Moonves van het Amerikaanse CBS. ‘Mensen willen met elkaar in contact zijn.’
Ook als een programma niet live is te zien, gaat het watercooler effect op. The Times beschrijft hoe een vrouw in Seattle tot laat opblijft om met eigen ogen te kunnen zien hoe Johnny Weir naast de gouden medaille grijpt, omdat zij van haar Twitter-vrienden heeft gehoord (die de wedstrijd wel live konden zien) hoe spannend dit was. ‘De spanning is er misschien af omdat je de uitslag al weet, maar je kan het niet helpen dat je met eigen ogen wil zien waar al die mensen het over hebben’, zegt de vrouw. Volgens NBC is dit één van de redenen waarom de kijkcijfers van de Olympische Spelen momenteel hoger zijn dan eerdere jaren.