WPG zet Opzij en J/M Ouders in de etalage

19-11-2013 (12:22) - Media

De directie van uitgeefconcern WPG Uitgevers heeft met de centrale ondernemingsraad en de vakbonden een akkoord bereikt om een reorganisatie door te voeren, met als doel WPG op korte termijn van een solide financiële basis te voorzien en daarnaast op de lange termijn toekomstbestendig, sterker en wendbaarder te maken, meldt de uitgever op haar site.

Deze reorganisatie heeft een reductie van circa 100 Fte tot gevolg in de periode van 1 januari 2014 tot en met 31 december 2014, verdeeld over alle uitgeverijen en het hoofdkantoor. Maatregelen richten zich op rendementsverbeteringen binnen bestaande activiteiten en stopzetten van verlieslatende activiteiten zonder toekomstpotentieel enerzijds en het creëren van ruimte voor nieuwe investeringen anderzijds.
 
Binnen het tijdschriftenportfolio zal WPG zich richten op titels met een sterke positie in een goed gedefinieerde doelgroep, die zich lenen voor het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen en die de potentie hebben te transformeren naar bredere consumentenmerken. Voor de tijdschriften J/M Ouders en Opzij geldt dat zij niet binnen de aangescherpte strategie passen. 
 
Hoewel de thema’s emancipatie en opvoedkunde zeker niet van de maatschappelijke agenda zijn verdwenen, leveren zij, mede gezien de huidige marktomstandigheden, op dit moment binnen WPG niet het noodzakelijke rendement. WPG onderzoekt voor beide titels de mogelijkheden voor doorstart bij een nieuwe uitgever. Het tijdschrift Hoe overleef ik zal per 1 januari 2014 niet meer worden uitgegeven door Weekbladpers Media, maar door uitgeverij Querido, die ook de overige licentierechten op het merk ‘Hoe overleef ik’ beheert.
 
Algemeen directeur Koen Clement: ‘WPG Uitgevers richt zich met haar uitgaven op alle Nederlanders en Vlamingen die op zoek zijn naar kwalitatief hoogstaande uitgaven die kennis, schoonheid, ontspanning en inzicht verschaffen en die bereid zijn daarvoor een schappelijke prijs te betalen. Deze ambitie wisten wij de afgelopen decennia waar te maken, en vandaag staan we voor de uitdaging en opdracht om dat ook in de toekomst te kunnen blijven doen. We zien ons geplaatst voor de transitie van een traditioneel uitgeverijconcern naar een efficiënt en waar mogelijk flexibel mediahuis dat kan inspelen op de ontwikkelingen in de markt. We moeten nu kosten besparen om ruimte te kunnen blijven maken voor innovatie en nieuwe businessmodellen.’ 

Alle medewerkers zijn vandaag op de hoogte gesteld van de voorgenomen maatregelen, die voortvloeien uit de eerder aangekondigde strategische heroriëntatie. WPG Uitgevers beschouwt zichzelf als een mediahuis met sterke merken en vooral waardevolle content, die op uiteenlopende platvormen en nauw aansluitend bij klantbehoeften naar de markt wordt gebracht. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch